سخنگوی شورای نگهبان گفت: در یک سال گذشته ۶۰ مصوبه از مجلس دریافت کرده‌ایم که ۲۷ لایحه و ۳۳ طرح بود که در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره کارنامه شورای نگهبان گفت:در یک سال گذشته ما ۶۰ مصوبه از مجلس دریافت کرده‌ایم که ۲۷ لایحه و ۳۳ طرح بود که در این مدت در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. ۱۴ مصوبه از این موارد در مرحله اول تایید و ۲۳ مصوبه در چند رفت و آمد تبدیل به قانون و نهایتاً ۲۵ قانون باقی مانده که در حال رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان است.

به گفته وی در این مدت ۱۱ اساسنامه را مورد بررسی قرار دادیم که ۹ اساسنامه مورد تایید قرار گرفت و دو اساسنامه در حال اصلاح در دولت است که بررسی نهایی آنها را پس از ارسال انجام خواهیم داد .فقهای معظم شورا در این مدت ۱۷۴ پرونده استعلام دیوان عدالت اداری را بررسی کردند لذا یکی از افتخارات قانون اساسی این است که شهروندان می‌توانند هر مصوبه ای را که در سطوح مختلف وجود دارد را با مراجعه به دیوان عدالت اداری ادعا داشته باشند که مصوبه خلاف شرع یا قانون است.

تصمیم گیری در شورای نگهبان و اصولاً در مجامع شورایی به صورت جمعی است

نظیف گفت:فقهای شورای نگهبان در این راستا تشکیل جلسه می‌دهد و موضوع را بررسی می‌کند. این وجه قابل افتخار در قانون اساسی است. در مواردی این ادعا درست تشخیص داده می‌شود و در نهایت ابطال صورت می گیرد.در این مدت ۳ استفساریه شرعی داشتیم که فقهای معظم پاسخ دادند و مجموعا در یک سال ۱۳۷ جلسه شورای نگهبان برگزار کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که از ابتدای انقلاب تاکنون شورای نگهبان چه تعداد مصوبه داشته است؟ گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۳۴۰۰ مصوبه به شورای نگهبان ارسال شده است که اعم از طرح و لایحه از طرف مجلس و بیش از ۳۰۰۰ مورد با رفت و برگشت هایی که داشته در مرحله اول با تایید شورای نگهبان مواجه و تبدیل به قانون شده است.بیش از ۵۰۰ اساسنامه از دولت‌های مختلف به شورای نگهبان ارسال شده و شورای نگهبان آنها را مورد بررسی قرار داده است تا خلاف قانون اساسی و شرع نباشد

به گفته وی ۴۸۰ مورد با تایید شورای نگهبان مواجه شده است. نسبت به استعلامات ارسالی از دیوان عدالت اداری بیش از ۱۱۰۰ استعلام در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است.از ابتدای انقلاب، تاکنون بیش از ۷۰ اصل قانون اساسی توسط شورای نگهبان تفسیر شده است. برخی از اصول چندین بار تفسیر شده در مجموعه ۱۲۳ تفسیر شورای نگهبان نسبت به اصول قانون اساسی داشته است.

نظیف گفت:شورای نگهبان نهاد شورایی است،تصمیم گیری در شورای نگهبان و اصولاً در مجامع شورایی به صورت جمعی است. همه از یک رای در این مجمع برخوردار هستند.جلسات به صورت ۱۲ نفره تشکیل می شود به ندرت پیش می آید که کسی عضویت داشته باشد و در جلسه حضور پیدا نکند.

نوع نظارت استصوابی به چه صورتی است؟

طحان نظیف در چاسخ به این سوال هم گفت: مستند نظارت شورای نگهبان، اصل ۹۹ قانون اساسی است که نظارت بر انتخابات مجلس ،ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و همه‌پرسی برعهده شورای نگهبان است، این نظارت استصوابی است،نظارت استصوابی به معنای نظارت موثر است.

به گفته وی نظارت را به اقسام مختلف تقسیم می کنند. نظارت ممکن است درونی و بیرونی باشد، جهات تقسیم آن متفاوت است. نظارت از حیث برخورداری از ضمانت در اجرا یا برخوردار نبودن به نظارت استصوابی و اطلاعی تقسیم می شود.

این خبر تکمیل می‌شود...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۰:۰۳ ۲۶ تير ۱۴۰۱
بعد دونه ای چند میافته ؟ این مصوبات رو عمله های سر چهار راه با هزینه چند میلیونی طی 48 ساعت هم بلد بودند
آخرین اخبار