یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر که با رویکرد ایران سرزمین تعامل از ۱۸ تیر کار خود را آغاز کرده بود و روز جمعه ۲۴ تیرماه در برج میلاد به کار خود پایان داد.
در این دوره از جشنواره سامانه شیما که سامانه یکپارچه مد و لباس کشور است راه اندازی شد و نمایشگاه آثار در بخشهای رقابتی برپا شد و همچنین نشستهای تخصصی و کاربردی و کارگاههای آموزشی از برنامههای این دوره از جشنواره بودند.
در این دوره از جشنواره، بخش مجزایی برای عفاف و حجاب درنظر گرفته شده بود تا تعامل میان طراحان، تولیدکنندگان و علاقه مندان به این بخش با سهولت بیشتری صورت بگیرد.
مریم کریمی، مدیر بخش عفاف و حجاب یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: با توجه به این که توجه و حساسیت خاصی به موضوع عفاف و حجاب وجود دارد، در نمایشگاه مد و لباس فجر امسال، رئیس کارگروه مد و لباس، مدیر جداگانهای را برای بخش حجاب انتخاب کرد و تقریباً در مدت زمانی که داشتیم، سعی کردیم با اطلاع رسانیهای انجام شده، آثار خوب و قابل توجهی را جمع آوری کنیم و در داوریهایی که ما در جشنواره امسال داشتیم اصلا با نام ارسال کننده اثر روبرو نمیشدیم و درواقع، کدها را مشاهده میکردیم. اما برای بنده، بسیار مهم بود که بدانم تا چه اندازه از آثار ارسالی، متعلق به شهرستانها بودند و پس از آن متوجه شدم که تعداد آثار مربوط به شهرستانها چشمگیر بودند و این موضوع برای من جالب توجه بود. چون هنرمندان شهرهای دیگر بسیار زیبا به طراحی و تولید آثار خوب پرداختند.
آثار طراحی شده در جشنواره به تولید انبوه نمیرسد
کریمی گفت: با توجه به سابقه ده ساله ام در این عرصه باید بگویم آثاری طراحی شده اند که واقعاً در این سالها متمایز و خلاقانه بوده اند و مشکلی که وجود داشته، این بوده است که ما نتوانستیم کارها را به تعداد و تولید انبوه برسانیم تا افراد جامعه متوجه این حجم از تنوع شوند و البته باید تأکید کرد نهادهای مربوطه، پایگاههایی برای ارائه محصولات حجاب در نظر نگرفتند جز چند پایگاه فضای خاصی برای نمایش آثار عفاف و حجاب وجود نداشته است.
به گفته مدیر بخش عفاف و حجاب یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، هرساله باید منتظر نمایشگاه قرآن باشیم تا بتوانیم تولیدکنندگان بخش حجاب را ببینیم و این اصلاً پسندیده نیست یا رسانهها فقط در هفته عفاف و حجاب به این موضوع مهم میپردازند و به سراغ طراحان و تولیدکنندگان این عرصه میروند، در حالی که حجاب از قوانین اساسی کشور است و باید به آن توجه ویژهای شود و سوال این است که چرا بانوان حاضر در تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی تا حدی با شئونات اسلامی مغایرت دارند و آن طور که باید، به حجاب توجه نمیشود و یا حتی در سینما و تلویزیون که بزرگترین رسانه هستند، افراد چادری را تأثیرگذار نشان نمیدهند؟ همه اینها، کارهای زیرساختی و بنیادی است که از ریشه باید به فکر ساخت درست آنها باشیم و فقط به تولیدکننده نگوییم چرا چادر مشکی گران است؟ برای این که باید وسیعتر به این موضوع نگاه کنیم تا ان شاءالله، مشکلات با صحبت و رایزنیها برطرف شود.
لباسها و چادرهای متنوعی وجود دارد
کریمی میگوید: اگر برخی از افراد فکر میکنند که تنوع لباس در حوزه حجاب وجود ندارد به دلیل نبود تبلیغات در این خصوص است. این در حالی است که ما لباسها و چادرهای بسیار متنوعی داریم و درمورد گرانی چادر هم باید بگویم در کشور ما چهکالایی گران نشده است؟ همه اقلام مشمول گرانی شده اند. اما این که در خصوص گرانی ها، چادر مشکی را متمایز از سایر کالاها میدانند جای تعجب است. چون همه کالاها گران شده اند و حساسیتی که به هزینههای چادر مشکی میشود شاید به نوعی، نشان دهنده شیطنتهایی است. زیرا وقتی نخ، پارچه و... گران میشوند چادر مشکی هم به عنوان زیر مجموعه آنها با افزایش قیمت روبرو میشود. بنابراین، افزایش قیمت باید از وزارت صمت پیگیری شود. چون تولیدکننده، نقشی در قیمت گذاری پارچه ندارد و صرفاً تولیدکننده است.
او گفت: رنگ مشکی از کشورهای عربی وارد ایران شده است و اگر به گذشته ایران نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که چادر مشکی نبوده و رنگی بوده است و حتی روبندههای زمان قاجار و صفویه سفید بوده اند و با نگاهی به کشورهای اندونزی و مالزی متوجه خواهیم شد که آنها مدادرنگی از حجاب هستند و به همین دلیل، اخیراً در کشور، چادرهایی با رنگهای متفاوت طراحی شده اند که با توجه به عرف جامعه مان که رنگ مشکی است، افراد کمتری از چادرهای رنگی استفاده میکنند، ولی با این وجود، تولیدکنندههای مخصوص چادرهای رنگی اجتماع را داریم که این کارها طراحی و وارد بازار شده اند.
مدیر بخش عفاف و حجاب یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: به نظر من، یک نمایشگاه اصلاً نمیتواند فرهنگ سازی عفاف و حجاب داشته باشد. بنابراین، ما باید سالانه، تعداد زیادی از نمایشگاههای عفاف و حجاب در کشور داشته باشیم تا بتوانیم فرهنگ سازی کنیم و فقط به نمایشگاه قرآن و محصولات عفاف و حجاب اکتفا نکنیم و باید حداقل در فصلهای مختلف، نمایشگاههای متعددی در حوزه عفاف و حجاب داشته باشیم تا مردم بتوانند با تولیدکنندگان آن آشنا شوند. از اینرو، در طول نمایشگاه، سند همکاری بین طراح و تولیدکننده منعقد شده است تا تولیدکنندگان، پس از خرید طرح از طراحان، آن را به تولید برسانند و هدف از نمایشگاه هم همین بود که حلقه مفقوده بین طراح و تولیدکننده باشد تا هر دوی آنها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
کریمی میگوید: ما به خانواده بسیار اهمیت میدهیم چراکه زیربنای فرهنگی یک جامعه است و باید بچهها از کودکی، زیبا پوشیدن را یاد بگیرند. بنابراین، ما در نمایشگاه مد و لباس فجر، تنها بخشی بودیم که کالکشن خانواده داشتیم تا به کودکان، یاد دهیم که حجاب و پوشش را رعایت کنند و ما انتظار داریم که توجه و تمرکز به تولیدکنندگان بخش حجاب و عفاف، صرفاً محدود به هفته آن نباشد و در طول سال، از فعالان عفاف و حجاب دعوت شود تا در نمایشگاهها و رویدادهای مختلف حضور داشته باشند و امیدواریم که این موضوع جدیتر گرفته شود.