سوت قطار صدایی که سال‌هاست مردم کردستان رویای آن را در سر دارند، اما ۱۸ سال است که میان وعده ی دولت‌ها می‌چرخد و هنوز به نتیجه نرسیده است.

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله پیشران‌های توسعه در هر نقطه از این کره خاکی محسوب شده و همه کشور‌های توسعه یافته دنیا طی دو قرن اخیر با اولویت قراردادن زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی توانسته‌اند بر بسیاری از کمبود‌ها و مشکلات غلبه کنند.

حمل و نقل ریلی از نخستین سال‌های ساخت این صنعت در دنیا همواره نقشی ویژه در رساندن کالا‌های مورد نیاز به نقاط مختلف و حمل اقلام تولیدی و صنعتی داشته است و هر جا راه آهن وجود داشته است بدون شک شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار آن منطقه در زمانی اندک محقق شده است

در این میان با توجه به اهمیت منطقه غرب کشور از لحاظ مختلف و در راستای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور و با تلاش مسئولان، پروژه راه آهن همدان - سنندج در دستور کار قرار گرفت و سال ۱۳۸۳ این پروژه کلید خورد.

انتظاری ۱۸ ساله که به رویا تبدیل شده

اگرچه ساخت راه‌آهن کردستان از اوایل دهه ۷۰ مطرح و از سال ۸۳ وارد فاز اجرایی شده، اما اکنون پس از گذشت ۱۸ سال هنوز زمان تکمیل و اتمام آن مشخص نیست و میان دولت‌ها دست به دست می‌شود.

اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور بیشتر از ۲ دهه است به عنوان یک پروژه و طرح دارای اولویت در دستور کار قرار گرفته و بار‌ها زمانی مشخص برای اتمام پروژه و بهره برداری از آن اعلام شده، اما تاکنون بصورت کامل اجرایی نشده است.  هر چند بعد از وعده‌های فراوان، جشن پایان ریل‌گذاری این پروژه ۲۰ مهر۱۴۰۰ برگزار شد، اما مردم این استان همچنان منتظر شنیدن صدای سوت قطار هستند.

رویای ۱۸ ساله که هنوز تحقق نیافته/ راه آهن همدان _ سنندج کی به مقصد می‌رسد؟

در چند سال اخیر بار‌ها مسئولان وزارتی و استانی از روند پیشرفت این پروژه بازدید کرده و هر بار نیز وعده‌هایی مبنی بر به بهره برداری رسیدن این طرح در آینده‌ای نزدیک داده اند، اما همچنان با فراز و نشیب‌هایی همراه است.

مسئولان استان آخرین تاریخ اتمام این پروژه نیمه تمام تاریخی را بهمن سال گذشته اعلام کردند، اما باز هم کار‌ها طبق برنامه زمان‌بندی مشخص پیش نرفت و وعده‌ها تمدید شد.

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه راه آهن کردستان

پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب در سال ۱۳۸۵ است که فاز اول آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری فاز دوم که شامل مسیر همدان - سنندج است مهر سال گذشته به اتمام رسید.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر بوده و به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۱۰۳ کیلومتر آن در استان کردستان و باقی‌مانده آن در همدان واقع شده‌است.

پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

رویای ۱۸ ساله که هنوز تحقق نیافته/ راه آهن همدان _ سنندج کی به مقصد می‌رسد؟

برای اجرای طرح راه آهن همدان - سنندج تا سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده بود و طبق گفته مسئولان این پروژه در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حداکثر سرعت طرح وقتی که پروژه کامل شود در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است، ضمن اینکه این پروژه هفت ایستگاه دارد که ایستگاه پایانی آن ۲۵ کیلومتر تا سنندج فاصله دارد.

هر چند این مسافت تا داخل شهر زیاد است، اما مسئولان عقیده دارند، در ایستگاه تشکیلاتی سنندج، تمام امکانات رفاهی برای تردد شهروندان سنندجی و مسافران در نظر گرفته شده است تا مردم پس از بهره برداری پروژه، به راحتی امکان تردد و دسترسی به قطار را داشته باشند.

سفر رییس جمهور و تخصیص اعتبار برای اتمام پروژه

 این پروژه از دغدغه‌های مهم مردم استان کردستان بوده و سال هاست که به بخشی از مطالبات مردم و مسئولان استان تبدیل شده است.

۱۷ تیر بود که رئیس جمهور به کردستان  سفر کرد و در جریان سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان از طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام بازدید شد و تاکید رئیس جمهور بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام بود.

وزیر راه و شهرسازی که یکی از وزرای همراه رئیس جمهور در این سفر بود به صورت مستقیم در جریان وضعیت پروژه قرار گرفت و از نزدیک مشکلات آن را بررسی کرد.

در این سفر و طبق گفته وزیر راه و شهرسازی برای اتمام و تکمیل پروژه راه آهن همدان-سنندج ۱۲هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و باید دید که اعتباری که  تخصیص یافته بر سرعت اجرای پروژه تاثیر خواهد بود یا نه؟

رویای ۱۸ ساله که هنوز تحقق نیافته/ راه آهن همدان _ سنندج کی به مقصد می‌رسد؟

مدیر کل راه و شهرسازی کردستان در خصوص اجرای این پروژه می‌گوید: با بهره برداری از این خط ریلی شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.

عرفان مرادی گفت: اجرای پروژه از نظر تامین قطعات با مشکلی روبرو نبوده و در حال حاضر دلیل کندی پیشرفت آن صرفا کسری بودجه می‌باشد که در بودجه مصوب امسال  بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گفته او قریب به ۸ ماه است که برای این طرح هیچ بودجه‌ای تخصیص نیافته و پروژه سرعت اجرای خود را از دست داده، اما با این حال اتمام  ریل گذری آن و  ساخت ساختمان‌های راه آهن همچنان فعال است.

مرادی می‌گوید:  از زمان آغاز اجرای این پروژه ۱۸ هزار میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام آن ۱۲ هزار میلیارد ریال دیگر لازم است که در سفر رئیس جمهور  و هیات دولت نیز کل این هزینه اختصاص داده شد.

بی شک بهره برداری از این پروژه که آرزوی دیرینه مردم استان کردستان است می‌تواند توسعه جهشی در بخش‌های مختلف را برای استان به همراه داشته باشد لذا مردم انتظار دارند مسئولان استانی و کشوری تمام همت و تلاش خود را برای  به سرانجام رسیدن این پروژه به کار گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
همه مشگل ها پول پول ندارن