فرشاد مهدی پور در نشست هم اندیشی با مدیران رسانههای خراسان رضوی گفت: مشهد از بنگاه رسانهای برخوردار است و ۲ یا سه نقطه بیشتر در کشور نیستند که توانایی بنگاه داری در حوزه رسانه را داشته باشند.
معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خراسان محل تابش خورشید امامت و ولایت و پایگاه و مبدا نسل بزرگی از اساتید و فعالان حوزه رسانه در کشور است و جایگاه بین المللی مشهد به واسطه وجود مضجع شریف ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) و حضور پرشور زائران، به رسانههای آن جنبه فرا مرزی نیز داده است.
او گفت:موقعیت بین المللی مشهد باعث میشود که بروز هر اتفاقی در آن توجه جهانیان را به سوی خود جلب کند و محیط فرهنگی مشهد از باب حضور فردوسی و خاستگاه زبان فارسی و محیط معنوی آن از باب حضور حرم امام رضا (ع) موقعیت آن را در افکار عمومی بسیار برجسته کرده است از این رو مدیریت افکار عمومی در مشهد توسط رسانه ها، مدیریت عواطف عمومی و بخش معنوی و فرهنگی جامعه نیز هست.
او معتقد است: بنیه بزرگ منطقه خراسان بویژه مشهد آن است که با عواطف عمومی سر و کار دارد و هر رخدادی در این منطقه از بازتاب گسترده جهانی برخوردار است، در هر تهدیدی، فرصتی نهفته است و بازنمایی رسانهها از این رخدادها در مشهد بسیار اهمیت دارد.
مهدی پور گفت: رخداد «سلام فرمانده» که عمده ایرانیها نسبت به آن واکنش مثبتی داشتند، یک پدیده رسانهای بود که در روزهای سختی در مشهد شکل گرفت و یک امر رسانهای توانست رنگ درخشانی به آن دهد، در این شرایط اگر با کاهش مرجعیت رسانهای یا کاهش مخاطب روبه رو شویم، باید در اقدامات خود بازنگری کنیم.
معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تکلیف دیگر ما حمایت از رسانههای فرا مرزی است، رسانههای مشهد میتوانند به اعتبار این شهر و با اتکا به تواناییهای خود در این مسیر حرکت کنند.
او گفت: پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد یک شهر رسانهای یا مرکز رسانهای در مشهد است که با بهره گیری از یک تجربه عملیاتی تقاطعهای بزرگ در حوزه رسانه را در کنار هم قرار دهیم و هم افزایی رسانهای در این شهر به وجود آوریم.
مهدی پور گفت: بازنمایی رسانهای مشهد نیاز به همگرایی و مدیریت دارد و نه از جنس حاکمیت، بلکه از جنس دغدغه مشهدی بودن و هم استانی بودن باید به یک مدل برای معرفی مشهد برسیم.
محمد حسین زاده نیز گفت: در پایتخت، اجماع سیاسی، اقتصادی وجود دارد و علاوه بر حوزه رسانه در بسیاری از مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و نهادها، اعتبارات و موسسات در تهران متمرکز شده است که باعث سهولت کارها میشود، ولی در استانها برای ساخت یک فیلم سینمایی مشکلات زیادی وجود دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی از نظر رسانهای در میان استانهای دیگر سرآمد است و دارای رسانههای کشوری اثرگذار است و توانمندیهای خاص رسانهای در خراسان رضوی و به صورت خاص مشهد وجود دارد.
او گف: توانمندیهایی در تعداد رسانهها و در اثرگذاری و بُرد آنها در استان وجود دارد که موجب میشود بتوانیم در سطح منطقهای و کشورهای همسایه نیز تاثیر گذار باشیم.
حسین زاده گفت: انتظار اهالی رسانه در خراسان رضوی از ارشاد این است که به عنوان مدافع حقوق رسانهها گرههای مسائل صنفی و حقوقی رسانه و اهالی رسانه باز شود.
او گفت: سرعت تحولات سکوهایی که رسانه را هدایت میکنند بسیار بالاست و این سرعت در آینده بیشتر هم خواهد شد. در این مسیر به دلیل اینکه قوانین، مشخص نیست و یا به روز رسانی نشده است هم مدیر فرهنگی و هم رسانهها دچار ابهام میشوند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه رسمی برای این که فعالیتهای رسمی و مجوزدار خود را انجام دهد تعهداتی دارد و پای تعهدات خود میایستد، اما در رسانه های غیر رسمی به این شکل نیست و پاسخگو نیستند در حالی که رسانه رسمی باید پاسخ دهد.