رییس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات فعالان بخش کشاورزی سیستان در جلسه جمع بندی نهایی با حضور وزرای نیرو، کشاورزی و مسوولان دستگاههای متولی در مجلس بررسی خواهد شد.

  محمدجواد عسکری  در جمع کشاورزان منطقه سیستان گفت: بر این باوریم که خشکسالی در این منطقه امان مردم را بریده است اما این معضل تنها مربوط به کشور ما نیست قضیه به دلیل تغییر اقلیم در همه کشورها رخ داده است اما باید مدیریت کنیم یعنی هم دولت و هم مردم و هم مجلس باید در این زمینه کمک کنند.

او گفت:مجلس شورای اسلامی دست دولت را در بودجه و اصلاح قانون در زمینه آب کشاورزی و دامپروری باز گذاشته است تا از همه قابلیت ها و ظرفیت ها برای رفع مشکلات استفاده شود.

او گفت: در بازدید انجام شده از منطقه سیستان مشخص شد قضیه خشکسالی در این منطقه بسیار جدی و ضروری است به طور جدی پیگیری شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا دشمنان به قابلیت های موجود منطقه نظیر نیروی انسانی و آب و خاک آن طمع ورزیده اند  در مجلس تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم این منطقه بکار خواهیم گرفت.

عسکری  گفت: در نظر داریم درجلسه ای در مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات مردم این منطقه اقدامات و پیگیریهای لازم انجام و از دیدگاه کشاورزان و صاحبنظران منطقه نیز که دید عقلایی و منطقی دارند نیز استفاده شود.

او  استفاده از آب خلیج فارس و دریای عمان را راهکار مناسب برای رفع تنش آبی در کشور دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین طرح هایی که تصویب کرد طرح انتقال آب دریای عمان به استان های سیستان وبلوچستان، خراسان های جنوبی و رضوی بود.

او گفت: ما معتقدیم از ظرفیت آبی دریاها هم در شمال و هم در جنوب کشور باید استفاده شود چرا که در حال حاضر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تقریبا هشت میلیارد متر مکعب آب از دریا استحصال می کنند در صورتی که جمهوری اسلامی ایران با وجود برخورداری از ۵۰ درصد سواحل خلیج فارس نتوانسته است از ظرفیت دریا استفاده کند.

عسکری گفت: نگاه و رویکرد ما در مجلس شورای اسلامی این است که در برنامه ای جامع و کامل و زمان بندی شده کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آب خلیج همیشه فارس و دریای عمان را به فلات مرکزی و استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان و خراسان های جنوبی و رضوی منتقل کنیم تقریبا زیرساخت ها در این زمینه مهیاست و مجلس نیز فضا را برای دولت باز گذاشته است تا دولت با دست باز بتواند همه ظرفیت ها را در این زمینه پای کار بیاورد.

او به استفاده از آب های ژرف در منطقه سیستان گفت: در دنیا به عنوان علم هم از آب شور دریا و هم آب های ژرف در بخش شرب، کشاورزی و صنعت استفاده می شود.

او گفت:برآوردها نشان می دهد بستر بسیار مناسبی برای استفاده از آب های ژرف در سفره‌های تحتانی زمین داریم حتما باید مدیریت کنیم و دولت در قالب برنامه ای کار را عملیاتی و اجرایی کند.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار