بعد از دوسال وقفه به جهت شیوع بیماری کرونا سومین جشنواره شاتوت و نمایشگاه محصولات محلی تولیدی روستای سولقان افتتاح شد.

شاتوت میوه ایی است با ارزش غذایی منحصربفرد و یکی از سه گونه جنس توت محسوب می­شود، این گونه به دلیل ارزش غذایی و اهمیت کاربرد اندام­های مختلف آن در طب سُنتی، سلطان میوه‌ها نام گرفته‌شده‌است، بعد از دو سال وقفه به جهت شیوع بیماری کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، سومین جشنواره شاتوت و نمایشگاه محصولات محلی تولیدی روستای سولقان افتتاح شد.

برپایی ۴۰ غرفه عرضه محصولات محلی در سومین جشنواره شاتوت

برپایی ۴۰ غرفه عرضه محصولات محلی، شاتوت و صنایع دستی، مراسم جشن، جنگ شادی کودکان، مسابقه، پذیرایی از گردشگران با شاتوت و فراورده‌های آن از جمله برنامه‌هایی است که در ایام برپایی جشنواره شاتوت برگزار می‌شود.

افتتاح سومین جشنواره عرضه‌ی محصولات محلی سولقان

روستای سولقان قطب شاتوت کشور 

عسگری دهیار سولقان گفت: برداشت ۹۵۰ تن میوه شاتوت و عرضه آن به بازار مصرفی، دهستان سولقان را به قطب شاتوت کشور تبدیل کرده است که به همین منظور هرساله جشنواره‌ای به نام این میوه ارغوانی رنگ برگزار می‌شود.

بخشدار کن در آیین آغاز به کار سومین جشنواره شاتوت گفت: در این جشنواره ۴۰ غرفه فعال دسترنج توانمندی‌های بانوان روستای سولقان و روستا‌های اطراف را در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد داد، همچنین ۱۰ غرفه به باغداران این منطقه برای عرضه محصولات اختصاص پیدا کرده است.

افتتاح سومین جشنواره عرضه‌ی محصولات محلی سولقان

برداشت ۹۵۰ تن شاتوت تا پایان تابستان

به گفته تاجیک تا پایان فصل تابستان بیش از ۹۵۰ تن شاتوت از باغات سطح منطقه برداشت می‌شود، یعنی در هر روز حدود یک تن محصول عرضه خواهد شد، البته پیش بینی ما این است که برداشت محصول تا حدود ۲۰ روز دیگر توسط اکثر باغداران منطقه به پایان برسد.

عرضه شاتوت مرغوب با قیمت مصوب جشنواره

او گفت: باتوجه به عرضه مستقیم این محصول در این جشنواره قیمت هر کیلو شاه‌توت بین ۷۶ تا ۸۰ هزار تومان تعیین شده است، شاه‌توتی که درجه یک است و مرغوب‌ترین شاه‌توت کشور محسوب می‌شود.

به گفته تاجیک بی تردید هر سال به سمت علمی شدن و تخصصی شدن این جشنواره می‌رویم و بهره‌گیری از تکنولوژی باعث افزایش کیفیت و بهره‌وری محصول شاه‌توت در سطح منطقه شده به شکلی که پیش بینی می‌کنیم امسال حدود ۶۰ تن افزایش برداشت نسبت به سال گذشته داشته باشیم البته ممکن است این عدد در پایان فصل برداشت افزایش یابد.

پیوند شهر تهران و روستای سولقان با برپایی جشنواره محصولات محلی 

ابراهیم عسگری دهیار روستای سولقان گفت: هدف از برگزاری جشنواره محصولات محلی سولقان، پیوند شهر و روستا است که استقبال بالای مردم در در روز افتتاحیه نمایشگاه نشان از این پیوند شهروندان تهران با روستای سولقان دارد، سال ابتدایی با هدف گذاری تقویت مشاغل خانگی و ارزش گذاری مشتقات شاتوت با محصولات محلی بانوان روستا این جشنواره برگزار شد.

افتتاح سومین جشنواره عرضه‌ی محصولات محلی سولقان

به گفته عسگری در این غرفه‌ها شاتوت و محصولات حاصل از شاتوت از جمله بستنی و کیک شاتوت، مربا و شربت شاتوت، گردو، گیلاس، عرق نعنا، عرق بیدمشک که خاص روستای سولقان است به شهروندان ارائه می‌شود.

صادرات شاتوت به حوزه ی خلیج فارس

عسگری گفت: میزان تولید شاتوت دهستان سولقان بیش از ۹۵۰ تن است که بخشی از این محصولات در جشنواره عرضه خواهد شد، بخشی به استان‌های همجوار تهران صادر می‌شود و بخشی از این محصولات با کیفیت به حوزه‌ی خلیج صادر فرستاده می‌شود.

او می‌گوید: در اولین جشنواره محصولات محلی روستای سولقان ۱۷ غرفه برپا بود که در این جشنواره به ۴۰ غرفه افزایش داشته است، از این تعداد ۱۷ غرفه ویژه محصولات شاتوت، ۲۱ غرفه محصولات محلی، و ۲ غرفه به صنایع دستی اختصاص داده شده است.

فروش 35 تن شاتوت در سه روز برپایی نمایشگاه

دهیار روستای سولقان گفت: انتظار می‌رود در این سه روز بین ۳۰ تا ۳۵ تن شاتوت در این جشنواره عرضه شود، شاتوت بر خلاف محصولات دیگر چین دارد و تمام محصولات قابل عرضه در جشنواره نیست و در هر نوبت از برداشت محصولات وارد بازار می‌شود، همچنین برند سازی محصولات، شامل بسته بندی و نوع کیفیت محصول است و شاتوت خاص روستای سولقان ثبت شده است و این روستا به عنوان قطب شاتوت شناخته می‌شود.

افتتاح سومین جشنواره عرضه‌ی محصولات محلی سولقان

جشنواره شاتوت به مثابه ی فرصت طلایی برای کشاورزان

یکی از غرفه داران این جشنواره می‌گوید: این جشنواره شرایطی را فراهم کرده تا باغداران، کشاورزان بتوانند محصولات خود با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب عرضه کنند، محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود با قیمتی کمتر از سایر بازار است و در قالب تولید به مصرف به مردم ارائه می‌شود.

او می‌گوید: در بازار تهران هر کیلو شاتوت به قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما در این جشنواره شاتوت با قیمت کمتری از بازار تهران بین ۷۶ تا ۸۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته این غرفه دار با وجود چنین نمایشگاهی از باغداران، کشاورزان، هنرمندانی که صنایع دستی تولید می‌کنند حمایت می‌شود، و باعث می‌شود محصولات روستائیان با ارزش افزوده به دست مردم برسد، صادرات برای شاتوت در کشور فراهم است و شاتوت و مشتقات آن به کشورهایی، چون کویت و لندن صادر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۲۴ تير ۱۴۰۱
به جای درختان بی ثمر درپیاده روها و خیابان ها، از درختان توت و شاه توت و... استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
خانم‌اسحاق
۱۸:۱۶ ۲۳ تير ۱۴۰۱
عرض سلام تشکر از برنامه زیبا وجذابتون ولی برای کسانی که امکان حضور دراین مراسم‌وتهیه محصولات خوبشون را ندارن بهتر‌میبود یه شماره سفارش داده میشد که بتونیم سفارش اینترنتی برای محصولات بذاریم وما هم از این جشنواره عالی استفاده کامل کنیم
آخرین اخبار