مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: همدان پایتخت تاریخ و تمدن با برخورداری از چهره‌های ماندگار در حوزه‌های مختلف، نقش بی بدیلی در حفظ آثار مکتوب دارد.

عاطفه زارعی در نشست علمی «میراث مکتوب، گنجینه دانش ایران»، هدف از این برنامه را آشنایی با میراث مکتوب  و نقش اساتید و فرهیختگان همدانی در تألیف و تحقیق در مباحث مربوط به این حوزه دانست و افزود: اساس و پیشرفت جامعه دانش بنیان حفظ و پاسداشت دانشمندان، اندیشه ورزان، عالمان و خردورزان آن و حفظ و نشر میراث مکتوب است. 

او گفت: هر کجا خبری از تمدن، پیشرفت و توسعه به گوش می‌رسد، سرنخ‌های کتاب و کتابخوانی نیز مشاهده می‌شود.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان  در همه دوران‌ها و زمان‌ها گام نخست برای توسعه و گسترش علم، مطالعه و بررسی آثار پیشینیان است که نقشه علمی زمان خود و  پژوهش‌ها را برای آینده ترسیم می‌کند.

زارعی اظهار داشت: بدون تردید با نگارش و تدوین متون اعم از خلق آثار جدید، گردآوری آثار گذشتگان و تصحیح نسخه‌ها و شرحی بر متون و باز نشر آن رسالت علمی و اجتماعی برای نسل حاضر و آینده محقق می‌شود.

مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب نیز در این نشست گفت: اساتید این موسسه علمی ۲۸ سال در شناسایی و معرفی و احیای مباحث ایرانی و اسلامی اقدامات چشمگیری انجام داده اند. 

 «اکبر ایرانی» اظهار داشت: کتاب جامع التواریخ بزرگترین تاریخ نگاری ایرانی به زبان فارسی در حدود ۱۷ جلد از خواجه رشید الدین همدانی در این موسسه تصحیح و منتشر شد.

 وی با اشاره به اینکه نقش همدان به عنوان محل تألیف و اشاعه آثار فرهنگ و تمدن و نقش آن در تمدن جهانی بی بدیل است افزود: شناسایی میراث مکتوب یعنی دست نوشته‌های به جا مانده از نیاکان ما که حامل اندیشه‌های بزرگان ما هستند و معرفی به آیندگان و جهانیان ضرورت دارد.

نقش همدان در حفظ آثار مکتوب بی بدیل است

در این نشست از اکبر ایرانی، مدیرعامل موسسه میراث مکتوب؛ پرویز اذکایی، نویسنده، مورخ و پژوهشگر و علیرضا ذکاوتی قرارگوزولو، نویسنده، محقق و مترجم قدردانی شد و همچنین اکبر ایرانی با اهدا لوحی از خدمات علمی شایسته پرویز اذکایی در حوزه ترجمه، تحقیق، تصحیح و تألیف آثار ارزشمند قدردانی کرد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.