عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس گفت: فریلنسر‌ها درآمد ارزی عاید کشور می‌کنند، اما متاسفانه اثبات کردن انجام پروژه و همکاری با شرکت‌های خارجی و به رسمیت شناختن مبدا ورود مالی شناخته نشده است.

یلدا راهدار در جلسه کمیسیون فناوری، اطلاعات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس گفت:  عمده فعالیت فریلنسر‌ها یا آزادکاران در حوزه تولید نرم افزار و خدمات رایانه‌ای‌ست که خش زیادی از خدمات این آزادکاران صادر می‌شود و برای کشور ارزآور است.

او گفت: فریلنسر‌ها عمدتا جذب پروژه‌هایی می‌شوند که کارفرمایان آن‌ها خارجی است، در جلسات تخصصی مشکلات این بخش را احصاء کردیم که یکی از مشکلات اصلی آن‌ها از منظر نظام حقوقی کشور است که برای فعالان این بخش هویت شغلی در نظر گرفته نشده است. فریلنسر‌ها درآمد ارزی عاید کشور می‌کنند، اما متاسفانه اثبات کردن انجام پروژه و همکاری با شرکت‌های خارجی و به رسمیت شناختن مبدا ورود مالی شناخته نشده است.

راهدار گفت: علاوه بر موضوع شناسنامه دار شدن فریلنسرها؛ مشکلات در حوزه ارز و به رسمیت نشناختن مبدا ارزی در داخل کشور، مسائل مالیاتی و تامین اجتماعی از دیگر مشکلات فعالان این بخش است که دغدغه‌های متعددی را برای فعالان این بخش ایجاد کرده است و سد راه فعالیت آنهاست.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس گفت: متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم حمایت قانونی از اشتغال فریلنسری، رشد و فعالیت این بخش را محدود کرده این درحالی است که وجود نیروی متخصص، نرخ پایین ارز و هزینه‌های پایین اجرای پروژه‌های فریلنسری شرایط مناسب و رقابتی نسبت به سایر کشور‌ها ایجاد کرده است.

راهدار با تاکید بر اینکه با هدف تسهیل فرآیند فعالیت اقتصادی فریلنسرها، مشکلات آن‌ها را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح خواهیم کرد گفت: با توجه به توانمندی استان در حوزه فریلنسرها، تلاش می‌کنیم این بخش در اقتصاد استان بتواند موثرتر و کارآمدتر فعالیت کند و نظاره گر رشد سریع پروژه‌های آزادکاران باشیم.

او گفت: از دیگر برنامه‌های ما برای آزادکاران، برگزاری دوره آموزشی آشنایی فریلنسر‌ها با مقررات سازمان تامین اجتماعی با همکاری کارخانه نوآوری شیراز و سازمان تامین اجتماعی است.

راهدار با تاکید بر روحیه مطالبه گری در بخش‌های دیگر حوزه اقتصاد گفت: فضای کسب و کار متاثر از مواردی است که در اختیار فعالان اقتصادی نیست و با وجود رهبری در سازمان و وجود زیرساخت‌های خوب، قادر به مدیریت این فضا نیستیم لذا انتظار می‌رود فعالان اقتصادی حوزه فناوری و اطلاعات نیز مانند حوزه‌های دیگر اقتصادی روحیه مطالبه گری را در خود تقویت کنند و مسایل و مشکلات خود را بیان کنند.

در ادامه این جلسه حمید سلیمان پور، سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز گفت: تقویت شرکت‌های فعال در حوزه ICT از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات در استان‌ها است که در این زمینه حمایت‌هایی از جمله پرداخت وام وجوه اداره شده به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها از این شرکت‌ها حمایت می‌کنیم.

سلیمان‌پور با بیان جزئیات حمایت‌های مالی سازمان فاوا از کسب و کار‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات از محل منابعی که از طریق قانون بودجه در اختیار دارد، می‌تواند تسهیلاتی به حوزه کسب و کار‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات اعطا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار