معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند که طبق صلاحیت سنجی‌ها، ۷۰ درصد از آنان پذیرش می‌شوند.

علی حسین شهریور  در نشست شورای استانی مهارت در استانداری خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون فاصله زمانی بین ورود به آزمون تا صدور گواهینامه برای هر آزمون‌گر به هفت روز کاری کاهش یافته است، در حالیکه این میزان در گذشته ۴۵ روز و در دوران کرونا به ۶ تا ۷ ماه رسیده بود.

او گفت: محدودیت‌ها از آزمون‌های ادواری در کشور برداشته شده است، زیرا بازار کشور نیاز به نیروی کار دارد.

 معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دوره جدید، تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز کشور بر سه محور تدوین استاندارد‌های آموزش مهارتی، اجرای آموزش بخش دولتی و غیردولتی، سنجش صلاحیت حرفه‌ای و صدور گواهینامه خواهد بود.

شهریور گفت: سیاست سازمان در دوره جدید، واگذاری امور آموزش به بخش خصوصی است و در این راستا با سه روزه کردن صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد یا حتی سه روزه کردن صدور مجوز مراکز کارگاهی یا سه روزه کردن مجوز‌های محیط واقعی کار، امور را برای واگذاری آموزش به بخش خصوصی تسهیل کرده است.

او گفت: فضا‌ها و ظرفیت‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای ۲۶ هزار و ۷۹۴ کارگاه را در قالب مراکز ثابت دولتی، ندامتگاه، پادگان، آموزشگاه‌های آزاد، سیار روستایی، جوار صنعت و سیار شهری می‌شود، گروه‌های هدف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور نیز ۱۶ گروه است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: مهمترین برنامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مهارت افزایی دانشجویان، دانش آموختگان، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، توسعه مراکز جوار و بین کارگاهی، طرح ساماندهی مربیان، طرح تعیین صلاحیت آزمونگران و برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت است.

شهریور گفت: آخرین آمار دانشجویان کشور مربوط به سال ۱۴۰۰ با سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌شود که نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد کاهش داشته است، این در حالی است که ایران با ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه، تعداد دانشگاه‌هایش از کشور‌هایی مانند چین و هند و آمریکا بیشتر است.

او گفت: ۴۵ درصد از مهارت آموزان سازمان فنی و حرفه ای، دانشجو هستند.  برای ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری دانشجویان، مهارت آموزی ۵۰۰ هزار دانشجو در قالب ارایه ۵۴۰ ساعت آموزش هدفگذاری شده که در این راستا سه هزار و ۳۰۰ استاندارد شایستگی براساس مشاغل جدید و دانش بنیان در قالب ۳۰۰ شغل و یکهزار و ۲۳۰ استاندارد شایستگی در قالب ۷۲ شغل تعریف شده و به آنان پس از گذراندن دوره مهارتی، علاوه بر مدرک دانشگاهی، گواهینامه مهارت هم داده می‌شود.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.