نخستین همایش بین‌المللی هزاره "شیخ جام" با حضور عرفان‌پژوهان جهانی، کشوری و استانی در تربت جام خراسان رضوی آغاز شد.

 مدیر پایگاه ملی مزار شیخ احمد جام گفت: نخستین همایش بین‌المللی شیخ الاسلام احمد جام در بزرگداشت این شخصیت پرآوازه در روز‌های ۲۲ و ۲۳ تیرماه برگزار می‌شود.

او گفت:"تاثیر آموزه‌های قرآن و حدیث در آثار شیخ جام، تاثیر اندیشه‌های شیخ جام در آسیای میانه و شبه قاره هند، سیمای شیخ جام در آثار و مقامات، پارسی نویسی شیخ جام و چشم انداز‌های نثر وی، نسخه شناسی آثار شیخ جام، بررسی و تحلیل اشعار شیخ جام، آثار خانقاهی و خاندانی شیخ جام در طول تاریخ و جایگاه مجموعه معماری آرامگاهی شیخ جام در معماری عرفانی"از محورهای این همایش است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت جام گفت: ۱۵۶ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که ۳۱ عنوان آن خارجی است و از مجموع مقالات رسیده ۵۰ مقاله برگزیده و چاپ خواهد شد.  مهمانان خارجی صاحب مقاله شرکت کننده از کشور‌های بنگلادش، هند، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، گرجستان، آذربایجان، ترکیه، سوییس، پاکستان و عراق هستند.

صابر مقدم گفت: برگزاری همایش بین المللی هزاره شیخ احمد جام، دستاورد‌های ملی و منطقه‌ای به همراه خواهد داشت.

او گفت: هزارمین سال تولد احمد جامی، فرصت تاریخی و استثنایی برای جذب گردشگر است و به این بهانه ظرفیت‌های شهرستان به کشور و خارج از مرز‌ها معرفی می‌شود.

«شیخ احمدجام» از عرفای قرن پنجم و ششم و مولف ۱۴ جلد کتاب است؛ شیخ احمد در سال ۴۴۰ در کاشمر متولد شد و تا ۲۲ سالگی هیچ رابطه‌ای با دین نداشت، اما با یک اتفاق توبه کرد و ۱۸ سال در کوه‌های "نامق" و تربت جام به تزکیه نفس پرداخت. شیخ احمد جام در این مدت مطالعه در حوزه بزرگان دین را شروع کرد و با استفاده از آیات و روایات به تالیفات متعددی پرداخت.

شهرستان تربت جام دارای ۱۲۶ شاعر، نام آور و دانشمند جهانی صاحب اثر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.