رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: ماموریت آموزش و پرورش، رسالت سنگین تربیت دانش آموز در تراز جمهوری اسلامی است.

احمد محمودزاده گفت: موضوع تنوع مدرسه در اغلب کشور‌های جهان امری پذیرفته شده است به گونه‌ای که در اکثر کشور‌های جهان می‌توان مدارس دولتی، مدارس غیردولتی، مدارس استعداد‌های درخشان و مدارس استثنایی را مشاهده کرد و در کشور ما هم بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی این مدارس پذیرای کودکان و نوجوانان هستند. علی‌رغم انتقاداتی که از کثرت و تنوع مدارس در نظام آموزشی ما وجود دارد، تلاش برنامه‌ریزان این است که این تنوع به پاسخگویی به سلایق مختلف منجر شود و تلاش و هدف‌گذاری ما در خصوص مدارس غیر دولتی این است که مدارس غیردولتی، کمک کننده و یاریگر مدارس دولتی برای ارتقای کمی و کیفی خود باشند.

او گفت: دو نوع نگاه و رویکرد در بین نخبگان علمی، سیاسی و افکار عمومی در خصوص مدارس غیر دولتی حاکم است. نگاه اول این است که مدارس غیر دولتی به گسترش عدالت آموزشی در مدارس دولتی کمک می‌کنند؛ برای مثال در شرایطی که ما در ظرفیت فضا‌های آموزشی و تامین نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم و امکانات و تجهیزات موجود کفاف جمعیت دانش آموزان سراسر کشور را نمی‌دهد، نگاه بر این است افرادی که توانایی مالی دارند با هزینه‌های خود بخشی از هزینه‌های آموزش و پرورش را عهده‌دار شوند و این مشارکت مردمی منجر به بهبود و افزایش خدمات دولت به مدارس دولتی و نهایتا ارتقای کمی وکیفی مدرسه‌های دولتی می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وتوسعه مشارکت‌های مردمی گفت: نگاه دوم این است که برخی می‌گویند آموزش و پرورش طبقاتی شده است و هرکسی پول بیشتری داشته باشد، می‌تواند در مدارس بهتری تحصیل کند. هر چند کلیت این حرف محل تامل و تردید جدی است، اما در این خصوص برنامه‌ریزی شده تا در مناطق محروم از طریق همکاری با نهاد‌های انقلابی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) اجازه داده نشود تا کسانی که امکان پرداخت این شهریه‌ها را ندارند از ورودشان به این مدارس ممانعت شود که اجرای طرح مدارس همدل و ثبت‌نام بیش از ۱۲۱۲۸ دانش آموز در مدارس غیر دولتی، نمونه‌ای از این همکاری است.

محمودزاده گفت: ماموریت آموزش و پرورش، رسالت سنگین تربیت دانش آموز در تراز جمهوری اسلامی است، اما نهاد تعلیم و تربیت به تنهایی قادر به تحقق این هدف نیست و همه ذی‌نفعان و مردم و نهاد‌های انقلابی و مذهبی و دستگاه‌های دولتی باید در رسیدن به این مهم ورود کنند.

به گفته محمود زاده اگر مدارس غیردولتی نباشند، جمعیت دانش آموزان به سوی مدارس دولتی سرازیرمی‌شوند و تراکم جمعیت کلاس‌های درس و مدرسه بیشترمی‌شود. مدارس غیردولتی به سرانه فضای آموزشی مدارس دولتی و رفع قسمت قابل توجهی ازکمبود نیروی انسانی در مدارس کمک کرده است. مدارس غیردولتی دسترسی دانش آموزان به مدرسه را تسهیل کرده است.

محمودزاده گفت: اگر دولت بتواند همه این کمبود‌ها را رفع کند و دانش آموزان بدون پرداخت هزینه‌ای تحصیل کنند به طریق اولی بهتر است، اما اغلب کشور‌ها با توجه به حجم بسیار بالای کاری که باید در آموزش و پرورش صورت گیرد و اهمیت موضوع، از ذی‌نفعان در آموزش و پرورش کمک گرفته‌اند، در کشور ما نیز کمک گرفتن از ذی‌نفعان قانونی است. قانون هم اجازه برپایی مدارس غیردولتی را داده است و گرفتن شهریه نیز مطابقت ماده ۱۵ و ۱۶ قانونی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۲ تير ۱۴۰۱
مدارس غیردولتی باید منحل گردند!
نه بار آموزش دادن نه امکانات و فضای مناسب!دانش آموز را به چشم عابربانک میبینند
آخرین اخبار