سید آرش امامی در نشست هماندیشی که با حضور فعالان صنعت مد و پوشاک در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، گفت: حجم بازار نساجی و پوشاک دنیا ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار است، اما نزدیک یک سوم این بازار هم از نظر عدد و هم از نظر محتوا هم در دست ما نیست و در اختیار خارجیها است.
به گفته او ۷۰ درصد نساجی کشور و شاید بیش از ۶۰ درصد پارچههای تخت بافت و ۶۰ درصد ریسندگیهای کشور در استان اصفهان فعال هستند.
دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان اصفهان با اشاره به سهم ۱.۹ درصدی استان اصفهان در صنعت نساجی کشور، گفت: برای اعتلای صنعت پوشاک ابتدا زیرساختهای آن را مهیا کنیم که شهرک پوشاک یکی از زیرساختهاست که شامل سالنهای مد، پوشاک، دفاتر منطقهای فروش است.
او می گوید بازار پوشاک دنیا ۴۰۰ میلیارد دلار است که ۲۸ میلیارد دلار آن در اختیار ترکیه است، در شهرک پوشاک اصفهان دیگر تولید پوشاک به روشهای قدیمی به صلاح نیست و اگر بخواهیم بازارهای دنیا را بگیریم باید به روشهای مدرن تولید کنیم.
امامی تاکید کرد: امروز باید به روش مدرن و نو تولید پوشاک کنیم، بنابراین در شهرک پوشاک، تولید مدرن پوشاک خواهیم داشت، متاسفانه ما در ایران برند پوشاک نداریم و تنها تولیدکنندگان بزرگ پوشاک داریم.
دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: اگرچه تفاوت بین تولیدکنندگان پوشاک در کشور داریم، اما روی برندسازی پوشاک اصلا کار نشده است، بنابراین ما امروز به دنبال ایجاد برند پوشاک در کشور هستیم، نمیتوانیم بازار منطقه پوشاک را دست بگیریم در حالیکه برندسازی نکرده ایم.
دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان اصفهان یکی دیگر از منظومههای صنعت پوشاک را کیفیت دانست و گفت: باعث تاسف است که تمام برچسبی که بر یقه لباسها زده میشود، تقلبی است، البته برای جلوگیری از قاچاق دوخت شناسه پوشاک اجباری شده است.
او گفت: کشورهای منطقه اجاره ورود و فروش لباس بدون شناسه نمیدهند، بنابراین ایران چگونه میتواند پوشاک خود را صادر کند.