معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: برنامه تدوین شده ۵ ساله برای تولید ۱۸۰هزار تن بذر سیب‌زمینی بومی در سطح استان به صورت مداوم رصد شود.

یاسر عبداللهی عابد گفت: برنامه تدوین‌شده ۵ ساله برای تولید ۱۸۰هزار تن بذر سیب‌زمینی بومی در استان اردبیل اقدام ارزشمندی است که رصد مداوم روند اجرای آن و استفاده از همه ظرفیت استان برای تولید این میزان بذر ضروری بوده و جهاد کشاورزی استان باید تحقق این برنامه را به‌صورت جدی پیگیری کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در نشست کارگروه تولید بذر سیب‌زمینی گفت: تولید بذر در استان اردبیل علاوه بر جلوگیری از خروج گردش مالی از استان، از ورود آلودگی‌های مختلف میکروبی نیز جلوگیری می‌کند که در تولید محصولات باکیفیت و نیز افزایش میزان تولید و صادرات بسیار حائز اهمیت است و همچنین بذور اصلاحی نقش بسیار مهمی در کاهش نیاز آبی دارد.

عبداللهی عابد می‌گوید: استان اردبیل با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی به‌عنوان بخش قابل توجهی از نیاز کشور، قطب تولید این محصول به‌شمار می‌رود و باید در زمینه تولید بذر نیز خودکفا شود.

او گفت: تلاش برای ایجاد رغبت در میان کشاورزان جهت استفاده از بذر بومی اقدامی مفید و ارزشمند است و کشاورزان باید اطمینان یابند که استفاده از بذر بومی خوب و باکیفیت به اقتصاد استان اردبیل کمک می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: مرکز تحقیقات سیب‌زمینی استان اردبیل باید نقش خود را در تولید بذر‌های اصلاحی و واریته‌های مرغوب از لحاظ نیاز آبی، افزایش کمی و کیفی محصول و مقاومت در برابر تنش‌ها و بیماری‌ها، به خوبی ایفا کند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.