شناسایی ۵ گورستان و یک آسیاب تاریخی در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از شناسایی ۵ گورستان و یک آسیاب تاریخی در جاده گردشگری کوته‌کومه به لاتون در آستارا خبر داد.

ولی جهانی گفت: کارشناسان میراث فرهنگی در بازدید میدانی از منطقه کوته‌کومه شهرستان آستارا و جاده دسترسی به آبشار لاتون که لقب بلندترین آبشار ایران را دارد، ۵ گورستان و یک آسیاب تاریخی را شناسایی کردند.

به گفته او، با توجه به فاصله گورستان‌ها از روستا، احتمال دارد این گورستان‌ها مربوط به دوران اسلامی باشد، اما اعلام نظر قطعی در این خصوص به بررسی‌های تخصصی باستان‌شناسی در منطقه نیاز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: با توجه به وجود این گورستان‌ها احتمال می‌رود در گذشته روستا‌های اطراف این منطقه دارای جمعیت بیشتری بوده باشند و همچنین براساس نقل‌قول‌های محلی در گذشته در مسیر دسترسی به آبشار تعداد ۹ آسیاب نیز قرار داشته است.

آقای جهانی می‌گوید: بخشی از مسیر دسترسی به آبشار لاتون در سال‌های گذشته توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان سنگ‌فرش شد، اما به علل مختلف این عملیات نیمه‌کاره باقی ماند.

به گفته او، این اداره کل در نظر دارد با اهتمام ویژه و در صورت تصویب طرح ساماندهی مسیر دسترسی به این آبشار در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان از محل اعتبارات توسعه زیرساخت‌های گردشگری نسبت به مرمت مسیر دسترسی اقدامات لازم را به انجام رساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.