میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن در ببخش خبری ۲۱ به سوالات زیر پاسخ داد.
آخرین جرئیات از قطار ترانزیتی روسیه به هند را توضیح دهید:
میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن: امروز با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور دستور حرکت این قطار به صورت ویدئو کنفرانس از مرز سرخس به سمت بندر شهید رجایی صادر شد. مبدأ حرکت قطار ترانزیتی کانتینری ایستگاه چخوف در استان مسکو و مقصد آن بندر ناواشیوای هند خواهد بود. طول مسیر حرکت نیز در ایران از مرز سرخس به سمت بندر شهید رجایی در نظر گرفته شده است.
سوال: این قطار چه میزان ارزآوری دارد و از لحاظ سیاسی چقدر ارزش دارد؟
صالحی: میزان ارزآوری با توجه به مشتریان و نوع بار متفاوت است. اما با این وجود ارزآوری بسیار خوبی برای کشور دارد وبه لحاظ سیاسی بسیار با اهمیت است . با توجه به کشور مبدا و مقصد این قطار میتواند بسیار در حوزه ترانزیت موثر باشد.
سوال: آیا این قطار در بین مسیر کانتینرها جابه جا میشود؟
صالحی: بسته به نوع بار جابه جا میشود. در برخی از جاها کانتر جابه جا میشود. این قطار از استان مسکو به حرکت درآمد و پس از طی ۱۸۰۰ کیلومتر وارد بندر شهید رجایی شد. این محموله ۳۹ کانتینر بوده ودر واگن ۲ کانتینر قرار دارد و متناسب با حمل ونقل ترکیبی تغییر یافته است.
سوال: چه زیر ساخت نرم افزاری در این خصوص در نظر گرفته است؟
صالحی: نگاه دولت به دیپلماسی حمل ونقل و اتصال ترانزیت در اولویت بوده است. حرکت این قطار تست بوده و طبق تفاهم نامه عددی تفاهم شده جابجایی ۸ میلیون تن کالا است وتعرفه ترجیحی به آن اختصاص داده شده است.
تمام این مسیر بیش از ۵ هزار کیلومتر ریل است که هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن در خط آهن کشورمان سیر میکند. این قطار از روسیه به ترکمنستان و سپس به مرز سرخس آمده است.
هر دو سه هفته یک بار با معاون اول رئیس جمهور در خصوص فعال شدن مسیر ترانزیتی روسیه به هند جلسه داشتیم که برای اولین بار مسیر سرخس به بندر شهید رجایی فعال شد و در ادامه کریدورهای اینچه برون به بندر شهید رجایی و آستارا به رشت و سپس بندر شهید رجایی نیز فعال شوند. البته مسیر رشت- آستارا گلوگاه زیرساختی دارد که با توجه به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم و توسعه ترانزیت ریلی در دستور کار است، برای رفع این گلوگاه تلاش خواهد شد.