اجرای طرح کنترل بیولوژیک آفات در دو هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع و باغات استان قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای تیرماه تاکنون در سطح ۲۵۰۰ هکتار از مزارع و باغات استان طرح کنترل بیولوژیک آفات اجرا شده است.

یوسف درخشان گفت: در سال جاری برنامه‌ریزی لازم برای کنترل بیولوژیک در سطح ۵۵۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی، ۱۵۰ هکتار مزارع پنبه و ۵۰ هکتار باغات انار استان انجام شده است.

در این طرح ۲۶کیلوگرم زنبور تریکوگراما و۶میلیون زنبور براکون در این مزارع و باغات رهاسازی می‌شود.

اعتبار این طرح ۲۸ میلیارد ریال و به صورت مشارکتی اجرا و ۵۵ درصد هزینه طرح بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال آن به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود.

یکی از بهترین روش‌های کنترل آفات، کنترل بیولوژیک خصوصا در محصولات تازه‌خوری و گلخانه‌ای می‌باشد که در آن از عوامل زنده و حشرات مفید برای کنترل حشرات خسارتزا استفاده می‌شود.

قزوین از استان‌های موفق در کنترل بیولوژیک درسطح کشور طی چهار سال اخیر است که هرسال در بیش از ۹۰ درصد مزارع گوجه‌فرنگی برای کنترل آفات کرم میوه و مینوز کنترل بیولوژیک با استفاده از دو نوع زنبور تریکوگراما و براکون که به صورت مصنوعی در انسکتاریوم تولید می‌شوند استفاده می‌شود که با این روش تعداد دفعات سمپاشی مزارع حداقل ۴ نوبت کاهش و محصول بدون باقیمانده آفت کش تولید می‌شود.

از برنامه‌های این مدیریت استفاده از آفت کش‌ها به عنوان آخرین روش و تنها در زمانی که سایر روش‌ها در کنترل موثر نباشد.

این طرح از اول تیر ماه در استان آغاز شده است و تا مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار