صادق ستاریفرد گفت: رتبه بندی معلمان از سال ۸۳ در قانون برنامه چهارم توسعه تکلیف شده بود، اما عملیاتی نشد. در سال ۹۰ نیز در سند تحول بنیادین تکلیف و اجرا نشد.در برنامه ششم توسعه رتبه بندی معلمان الزام شد، اما در نهایت بعد از ۱۰ سال کش و قوس لایحه در اسفند ۱۳۹۹ به مجلس تقدیم شد.
او گفت: با روی کار آمدن دولت جدید موضوع رتبه بندی به عنوان مطالبه جدی فرهنگیان که هم رضایتمندی شغلی معلمان و هم ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت را به دنبال دارد، مطرح شد و در نهایت در شکل فعلی در مجلس به تصویب رسید و از سوی دولت ابلاغ شد.
ستاری فرد گفت: ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی در بودجه سنواتی پیش بینی شده است. هم در قانون و هم مفاد آییننامه به نحوی پیشبینی شده است که همه معلمان فارغ از اینکه سنوات خدمتیشان چقدر است، شامل رتبه بندی میشوند.
به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در هفته گذشته در برخی رسانهها مطرح شده بود که معلمان زیر دوسال خدمت مشمول رتبه بندی نمیشوند، اما خوشبختانه ما هم مفاد آیین نامه را بررسی کردیم و هم در گفتوگویی که با سازمان اداری و استخدامی داشتیم، تلقی و برداشت این شد که با توجه به صراحت متن قانون، همه معلمان فارغ از سنوات خدمتیشان مشمول رتبه بندی می شوند.
ستاری فرد درباره کسب درجههای بالاتر این آیین نامه توسط معلمان گفت: تمام اساتید دانشگاه هم به درجه استاد تمامی نمیرسند و همه نیروهای نظامی به رتبه سرلشکری نمیرسند. در رتبه بندی فرایند، رقابتی است. همه معلمان در قالب شایستگیهای عمومی، حرفهای، تخصصی و تجربه میتوانند به نحوی که در قانون آمده از مزایای رتبه بندی استفاده کنند.
به گفته او صرفاً معلمانی میتوانند ارتقای رتبه ۴ و ۵ را درخواست کنند که به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال سابقه خدمت به بالا داشته باشند. سقف امتیازات ۱۰۰۰ است. برای رتبه ۵ کسب ۹۰۰ امتیاز و برای رتبه ۴، کسب ۷۵۰ امتیاز لازم است و مولفهها و شاخصهای مختلفی دارد که در آیین نامه ذکر شده است.
ستاریفرد گفت: از نظر کارشناسی، اشکالاتی به آیین نامه اجرایی مطرح شده که قابل بررسی و تأمل است که در هیئت تطبیق مجلس به آن توجه میشود.