در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رشد بی نظیر آثار رسیده به جشنواره سرود فجر نسبت به جشنواره‌های مشابه

هادی آزرم گفت: آثار جشنواره سرود فجر به گونه‌ای است که حتی قابلیت پخش از رسانه را نیز دارد و این نشانه رشد بچه‌های جوان ماست.

جشنواره «سرود فجر» در دو مرحله استانی و کشوری ازبهمن ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرده است، قرار است مرحله کشوری به صورت تلویزیونی برگزار شود.

۲۶۷۰ گروه در سایت جشنواره ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، ۱۹۷۰ گروه آثارشان را به ثبت رسانده‌اند. در بخش تولید سرود جشنواره ۱۳۳۶ اثر کار تولید و در جشنواره شرکت داده شده است. در بخش آکاپلا (همخوانی بدون همراهی و اکمپانیمان موسیقی و ساز) ۳۷۷ اثر به دبیرخانه رسیده و در بخش بازخوانی هم ۱۲۳۳ اثر به ثبت رسیده و در بخش ایده هم ۳۱۸ اثر به ثبت رسیده است.

در این جشنواره، از هر استان یک اثر منتخب هیئت داوران و یک اثر به عنوان اثر منتخب مردمی به واسطه پخش آثارشان در صدا و سیما به بخش نهایی جشنواره سرود فجر راه می‌یابند. گفتگویی با «هادی آزرم» داور جشنواره بین‌المللی سرود فجر داشتیم که در ادامه می‌خوانید

درباره اهمیت برگزاری این جشنواره بفرمایید؟
برگزاری جشنواره‌ها در هر شرایط و در هر برهه زمانی حائز اهمیت بوده و به ویژه در تهییج نسل نوجوان و جوان تأثیرگذار است، در واقع ساختاری که سرود دارد یک وفاق همگانی بین گروه‌ها به وجود می‌آورد که سایر موسیقی‌های تصنیفی و شکل‌های دیگر موسیقی این ساختار را ندارند.

تا کنون جشنواره را چطور ارزیابی می‌کنید؟
البته باید تأکید کنم تولیدات جشنواره‌ای که ما شاهد برگزاری آن هستیم به نسبت تولیدات قبل متحول شده، یعنی ما قبلا کار‌هایی می‌دیدیم که به ندرت و به سختی می‌توانستند امتیاز بیاورند و در سطح قابل قبولی بررسی شوند، اما در این جشنواره کار‌هایی دیدیم که بچه‌ها برای آن زحمت کشیده بودند و علی‌رغم اینکه خیلی از مربیان و افرادی که کار آهنگسازی آن‌ها را انجام داده بودند با اصول و قواعد صحیح موسیقی و هارمونی آشنایی نداشتند، ولی با همان تراوشات فکری و خودجوش توانستند آثار قابل قبولی ارائه دهند و کارهای‌شان به گونه‌ای است که حتی قابلیت پخش از رسانه را نیز دارد و این نشانه رشد بچه‌های جوان ماست.

مسلم است اگر این افراد آموزش ببینند و اساتید مختلفی در زمینه آهنگسازی، هارمونی، صداسازی و سایر مسائل پرورش پیدا کنند نتیجه آثار بهتر شده و خروجی کار‌ها بهتر خواهد بودو این چیزی است که ما باید به آن بپردازیم و مسؤلان باید حتما در این حوزه دست به کار شده و چنین دوره‌هایی را برگزار کنند.

ادامه دار بودن این جشنواره‌ها چقدر تاثیرگذار است؟
البته سال‌های گذشته در مقاطعی برخی از سازمان‌ها دوره‌های کوتاهی را برگزار کردند، ولی کفایت نمی‌کرد یعنی دوره به طور کامل و به شکلی نبود که مربیان سرودی که دعوت کرده بودند بتوانند در یک زمان مشخص با یک اصل حساب شده آن دوره‌ها را به اتمام برسانند تا وقتی سرپرستان گروه‌های سرود به استان‌ها برمی‌گردند بتوانند آموزش‌ها را به مرحله اجرا درآورند. اما انشاءالله که در آینده بشود این کار را انجام داد و اگر این برنامه‌ها توسط مسؤلان محترمی که واقعا اختیاراتی در این زمینه دارند و می‌توانند بودجه صرف کرده و در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند انجام شود، مطمئنا در آینده به مراتب شاهد دوره‌هایی به مراتب بهتر از این خواهیم بود.

درباره علت کم توجهی به سرود در آکادمیک شدن آن نظرتان را بفرمایید؟
ما در حوزه سرود به سرود‌هایی اشاره می‌کنیم که در اوائل انقلاب داشتیم که برخی از اساتید داور ما نیز این اشاره را دارند، در حالی‌که در اوائل انقلاب بخشی از سرود‌های ما را کسانی ساختند که در حقیقت با موسیقی و اصول علمی و تخصصی آشنا بودند، اما این موضوع بعد از انقلاب به دلیل مسائل مختلفی که رخ داد از جمله جنگ تحمیلی و موارد بعدی و به خصوص رسوخ موسیقی‌های غیرمجاز در فضای مجازی و در رسانه‌های دیگر شکل دیگری گرفت و این اتفاقات شیوه کار را عوض کرد.

امروز بخش زیادی از موسیقی‌های ما نه حتی در بخش سرود بلکه در زمینه موسیقی آوازی، پاپ و دیگر حوزه‌ها نیز برگرفته از موسیقی ترکی استانبولی است، چون موسیقی‌ها تحت تأثیر هم هستند، اما ما، چون در این حوزه کار کمتری انجام دادیم و به ویژه در حوزه آموزش به این موضوع نپرداختیم از قافله عقب ماندیم، لذا ناچارا شنیده‌های بچه‌های ما آن موسیقی‌هایی است که رواج پیدا کرده و چنانچه ما بخواهیم محتوای کلام را از این موسیقی‌ها حذف کنیم در حقیقت خود موسیقی به تنهایی با ملودی و هارمونی و ریتمی که دارد گویای مفهوم واقعی آن موضوعی که می‌خواهیم به آن بپردازیم نیست، در حالیکه خود موسیقی به تنهایی حرف برای گفتن دارد.

صحبت پایانی
ما سمفونی‌های بزرگی را در دنیا می‌شنویم که هیچ کدام شعر ندارند، اظهار کرد:، اما ناخداگاه در فراز‌های مختلف این سمفونی‌ها آن هیجانات لازم را می‌توانید در شنونده و بیننده حس کنید و این متأسفانه در کار‌های سرودی ما کم است و این موضوع باید به شکل علمی و اصولی آموزش داده شود در غیر این صورت این رشد و حرکتی که آغاز شده کند پیش خواهد رفت، امروز جامعه ما به گروه‌های سرود احتیاج دارد چراکه همین بچه‌ها هستند که وقتی بزرگ می‌شوند می‌توانند تجربیات‌شان را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

گفتنی است این جشنواره از ابتدای دی ماه سال گذشته توسط مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج و با مشارکت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، برج میلاد، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیما، شرکت هنراه اول و بنیاد فرهنگی رودکی برگزار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار