آقای عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت به آخرین جزئیات واردات خودرو و ابلاغ آئین نامه های آن به دستگاه ها توضیحاتی ارائه داد.
سوال: آخرین وضعیت آییننامه واردات خودرو به کجا رسید؟
آقای توکلی لاهیجانی: بین تقاضای بازار و میزان تولید، جای خالی وجود دارد و یکی از راههای جبران این موضوع، واردات است. برهمین اساس، وزارت صمت آییننامهای را تدوین کرد و به هیئت دولت فرستاد. کلیات این طرح تدوین شده و منتظریم تا در هیئت دولت مصوب شده و ابلاغ شود.
سوال: چند درصد خودروهای فعلی در داخل کشور تولید میشود؟
آقای توکلی لاهیجانی: با ۲ دسته از خودروها مواجهیم. دسته اول آنهاییاند که روی پلتفرمهای داخلی شکل گرفته است که از آن جمله میتوان به پلتفرم سمند، تیبا، تارا و ... اشاره کرد. در این خودروها با میزان داخلیسازی بالای ۷۰ درصد و گاهاً تا ۹۰ درصد مواجهیم. در گروه دوم که CKD هستند بنابر دلایل متعدد خودروسازها در ۲۰ تا ۴۰ درصد متوقف شدهاند.
تاکید میکنم که از خرداد به بعد تولید خودرو به صورت مستقیم به ۱۰۰ درصد رسید، یعنی از جریان تولید، هیچ خودرویی به صورت ناقص به انبار نمیرود. همچنین پس از بازدید آقای رئیسجمهور از خودروسازان روند کاهش خودروهای ناقص انباشته شده در انبارها ادامه داشت و هر پارکینگی که از خودرو خالی میشود، پلمپ شده و دیگر خودرویی وارد آن نخواهد شد.
دقت داشته باشید که بنابر دلایل مختلفی نظیر محبوس شدن نقدینگی خودروساز، کاهش کیفیت خودروی تولیدی و ... احتکار خودرو برای خودروساز به صرفه نخواهد بود.
سوال: ورود یک شرکت تولید مواد غذایی برای تولید خودرو صحت دارد؟
آقای توکلی لاهیجانی: صنعت خودروسازی کشور نیاز به جذب سرمایهگذاری دارد و از جذب این سرمایهها استقبال میکند، اما هر شرکتی که بخواهد محصول تولید کند، باید مجوز محصول دریافت کند. تاکید میکنم که برای این شرکت هنوز مجوز محصول صادر نشده است.
برای اینکه بیماری و سطح رفاه بالا رود به این میزان تولید و واردات نیازمندیم.