رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:خطر انتقال تب کریمه کنگو از دام‌ها بالاست در عید قربان دام‌ها زیر نظر دامپزشکی ذبح شود.

سید جلال بطحایی گفت: در عید قربان دام‌ها باید زیر نظر دامپزشکی ذبح شود چراکه  تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب‌دار است  که با توجه به فصل تابستان و نزدیکی به عید قربان و ذبح گوسفندان خطر بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد.

او گفت:این ویروس اولین بار در کریمه و کنگو تشخیص داده شد و به همین خاطر به نام این دو منطقه مشهور است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان گفت:کریمه کنگو بیماری ویروسی حاد تب دار است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود میزان کشندگی بالایی دارد که در برخی منابع ۳۰ تا ۷۰ درصد مرگ را هم برای این بیماری گزارش داده‌اند و باید مراقبت‌های لازم را داشت.

عامل و مخزن این بیماری کنه است و کنه باعث انتقال می‌شود و انسان می‌تواند در مسیر انتقال بیماری قرار گیرد این بیماری معمولا در اثر له کردن کنه و کشتن کنه روی پوست بدن به وجود می‌آید و راه دیگر آن نیز تماس با ترشحات آلوده است. اگر انسان با ترشحات دام‌های آلوده تماس پیدا کند، می‌تواند در معرض انتقال باشد.

دو گروه با خطر این بیماری مواجه هستند یکی دامداران و کسانی که با دام سروکار دارند نظیر کارگران کشتارگاه‌ها و دامپزشکان هستند و دیگری کارکنان بیمارستان که با این بیماری درگیر شوند.

همچنین افرادی که دام را در منزل ذبح می‌کنند ممکن است آن‌ها نیز آلوده شوند باید حواسمان باشد ترجیحا دام در منزل ذبح نشود و اگر افراد می‌خواهند ذبحی داشته باشند دام را از محل‌هایی تهیه کنند که زیر نظر دامپزشکی باشد و سلامت آن تامین شود.

چون ممکن است گوسفند ذبح شده در منزل آلوده باشد و خون و ترشحات باعث انتقال بیماری شود افراد می‌توانند در محل‌هایی که دامپزشکی تعیین کرده دام را تهیه و در همانجا ذبح و قربانی را انجام دهند و به منزل انتقال ندهند تا مشکلی پیش نیاید.

استفاده از وسایل حفاظت فردی نظیر دستکش و ماسک توسط پرسنل و کسانی با کشتار دام سر و کار دارند مهم است و پرسنل بیمارستانی نیز باید حواسشان باشند و از این وسایل استفاده کنند.

همچنین دام‌هایی که در کشتارگاه ذبح می‌شوند مرحله ۲۴ ساعته پیش سردخانه را طی می‌کنند که با این عمل ویروس منتقل نخواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.