مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، پارک آبخیز چهارمحال و بختیاری در شهر هفشجان راه اندازی خواهد شد.

آقای جزی در سفر به چهارمحال و بختیاری و دیدار با مردم هفشجان گفت: جنگل‌های بلوط زاگرس باید به خوبی برای همگان به نمایش گذاشته و گونه‌های با ارزش این جنگل‌ها دیده شود چراکه حفاظت از زاگرس حفاظت از هویت تاریخی، فرهنگی و بومی ایران است.

اهمیت طرح‌های منابع طبیعی و آبخیز داری باید برای مردم تبیین شود چراکه نقش مهمی در منابع آبی و جلوگیری از فرسایش خاک دارند.

باید نمادی از هویت اجتماعی و فرهنگی در طرح‌های منابع طبیعی نمایان شود.

پارک آبخیز جهانبین‌، پارکی سخن گو از دانش، فرهنگ و توانمندی‌های مردم خواهد بود که با مشارکت جوامع محلی در چهارمحال و بختیاری و شهر هفشجان ایجاد خواهد شد.


بیشتر بخوانید


مردم باید در راستای اجرای اقدامات بیولوژیکی با پارک آبخیزداری همکاری‌های لازم را داشته باشند.

به طور سالانه حدود ۱۶.۷ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور داریم درحالی که حداکثر فرسای خاک مجاز در ۱.۲ تن در هکتار در است.

در منطقه زاگرس بین ۲۵ تا ۳۰ تن فرسایش وجود دارد و بنابراین حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب خاک وارد سد‌های کشور می‌شود.

امسال حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در ۹ ردیف موافقت نامه به منظور اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نظر گرفته شده است بنابراین باید رویکرد ما در مدیریت حوزه‌های آبخیز کشور تغییر کند.

پارک آبخیز چهارمحال و بختیاری تا دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد

آقای احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طرح پارک آبخیز هفشجان در سطحی معادل ۹۵۰ هکتار با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان در دو مرحله اجرا می‌شود.

یک میلیون و ۵۰۰ متر مکعب ظرفیت منبع تامین آب این طرح خواهد بود.

در مرحله اول سه آبخوان ایجاد می‌شود و در مراحل بعدی نیز اقدامات تکمیلی صورت می‌گیرد.

پیش بینی می‌شود مرحله اول طرح پارک آبخیز در هفشجان حداکثر تا دو ماهه آینده تکمیل شود و تا پایان سال مالی به بهره برداری برسد.

تقویت آبخوان دشت هفشجان، کنترل فرسایش و حفظ خاک، ایجاد جاذبه گردشگری و توسعه تفرجگاه‌های طبیعی، معرفی پروژه‌های آبخیزداری و کنترل سیل و مهار رسوبات در حوزه‌های شهری از اهداف اجرای این طرح است.

عملیات آبخیزداری بند دوم سد چمشه زنه هفشجان افتتاح می‌شود

آقای راستینه نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال با تلاش نمایندگان چهارمحال و بختیاری، اولین تحقیق و تفحص برای ذفاع از آب و خاک به عنوان ارزشمند‌ترین ثروت حیاتی یک جامعه در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی انجام شد.

شرط اساسی در راستای انتقال آب حفاظت از محیط زیست، حفظ آبخوان‌ها و حمایت از حق آبه‌های محیط زیستی برای حفظ میراث ارزشمند این سرزمین مد نظر است.

مهمترین موضوع در حفظ منابع آبی تقویت آبخوان‌ها است چراکه در طول سال‌های گذشته به علت برخی سیاست‌های اشتباه آبی آبخوان‌ها تخلیه شده است.

چهارمحال و بختیاری ۱۱ درصد منابع آبی کشور را داراست، اما با این حال ۱۵ دشت ممنوعه بحرلانی در این استان وجود دارد.

حفظ سرمایه آب و خاک مهمترین مسئولیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به چهارمحال و بختیاری، ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه طرح‌های آبخیزداری استان اختصاص یافت.

روز شنبه عملیات آبخیزداری تغذیه مصنوی بند دوم سد چمشه زنه هفشجان افتتاح می‌شود.

مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که از محل صندوق توسعه و با اذن مقام معظم رهبری عدد خوبی را به توسعه طرح های آبخیزداری در کشور اختصاص دهد.

با حضور نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، امام جمعه، شهردار و شورای اسلامی شهر هفشجان و جوامع محلی پارک آبخیز جهان بین در شهر هفشجان کلنگ‌زنی شد.

عکاس: صادق صادقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.