برای نحستین بار در کشور مرکز جامع درمانی با کمک سنگ عقیق در تربت حیدریه افتتاح شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: فعالیت این مرکز در حوزه درمان با سنگ شامل ماساژ با سنگ عقیق، اتاق درمان با نمک خشک و "فیش اسپا" (درمان پا در آکواریوم با کمک سنگ عقیق و ماهی) است.

علی محمدی گفت: هم اکنون ١٣٠ نفر در حوزه تراش سنگ عقیق با هدف جلوگیری از خام فروشی در تربت‌حیدریه فعال هستند.

او گفت: عقیق بایگ تربت‌حیدریه بهترین خاصیت رنگ‌پذیری را در سطح کشور دارد و به رنگ‌های طبیعی مختلفی مثل سبز، زرد و قرمز یافت می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: سنگ عقیق به صورت رگه‌ای در داخل سنگ سخت بازالت قرار دارد و برای استخراجش باید با بیل مکانیکی یا بولدوزر، سنگ را کنار زد.

او گفت: منطقه بایگ، موقعیت مناسبی از نظر ظرفیت و تنوع ذخایر معدنی دارد و از مشهورترین معادن آن می‌توان به معادن طلا، عقیق و گرانیت اشاره کرد.

محمدی گفت: سنگ عقیق هم خاصیت درمانی دارد و هم به‌واسطه زیبایی‌اش در ساخت زیورآلات، کیف و کفش و تسبیح استفاده می‌شود و در طب سنتی گفته شده که سنگ عقیق برای تسکین درد و گرفتگی‌های عضلانی مناسب است.

او  گفت: سنگ عقیق با وجود زیبایی و خاصیت درمانی‌اش می‌تواند به عنوان یک محصول تجاری هم مورد توجه قرار گیرد و صنعت گوهرتراشی، اگر رونق بگیرد می‌تواند علاوه بر ایجاد فرصت شغلی، سالانه صد‌ها هزار گردشگر را روانه این شهرستان کند و تماشای مراحل استخراج سنگ، تراش و رنگ‌آمیزی آن جذابیت بالایی دارد و خودش به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.