رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه زمان نقش کلیدی در درمان اتیسم دارد، گفت : سنین دو تا هفت سالگی زمان طلاییِ آموزش کودکان اتیسمی است.

علی محمدبیگی گفت : خانواده‌ها بعد از تولد کودک گاه بعد از شش ماهگی و اکثرا بعد از دو سالگی- با توجه به علایمی که کودک نشان می‌دهد- متوجه فرق کودک خود با دیگر کودکان شده و به پزشک مراجعه می‌کنند، مشکلی که خانواده‌های دارای فرزند اتیسمی دارند این است که اغلب با تشخیص بیماری در فرزندشان وارد فاز انکار شده و در مقابل پذیرش بیماری مقاومت می‌کنند و همین انکارکردن زمان مناسب برای درمان را از دست می‌دهد.

به گفته رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه زمان نقش کلیدی در درمان کودکان اتیسمی دارد، از نظر روانپزشکان سنین دو تا هفت سالگی زمان طلایی برای توانبخشی و آموزش کودکان دارای این اختلال است و هرچه زمان بگذرد، چون مغز در حال رشد است، فرایند درمان دچار مشکل می‌شود.

هر چه تشخیص و درمان بیماری زودتر شروع شود، احتمال کمک به درمان بیشتر می‌شود.

در سنین پایین روند درمان و توانبخشی بر پایه کاردرمانی، گفتاردرمانی، بازی‌درمانی و ... انجام می‌شود، در موارد خفیف با شناسایی و مداخله به هنگام، بیماری به طور کامل کنترل و کودک زندگی عادی خواهد داشت.

اولین کاری که خانواده‌های دارای فرزند اتیسمی باید انجام بدهند این است که بپذیرند فرزندشان مشکل داشته و نیاز به حمایت‌ها و آموزش‌های ویژه دارد و در صورت پذیرش مسئله بخش زیای از راه را رفته‌اند.

 ۲۲ کودک اتیسمی در ارزیابی‌های بدو ورود به مدرسه در سال تحصیلی گذشته شناسایی شدند در برخی موارد کودکان اتیسمی با گذراندن دوره آموزشی خاص و بعد از یک فرآیند یک، دو و یا چند ساله - بسته به شدت بیماری - ممکن است برای ادامه تحصیل به مدارس عادی معرفی شوند، لذا از خانواده‌ها انتظار داریم در مواردی که فرزندشان مشکل دار تشخیص داده می‌شود با مجموعه آموزش و پرورش همکاری لازم را برای آموزش فرزندشان داشته باشند.

در استان حدود ۱۰۰ دانش‌آموز اتیسمی مشغول تحصیل هستند، ۵۴ نفر از این دانش‌آموزان در یک مدرسه ویژه دانش‌آموزان اتیسمی در شهر کرمانشاه و مابقی به صورت کلاس‌های ضمیمه در کنار سایر دانش‌آموزان مشغول به تحصیل هستند.

در راستای ارائه خدمات آموزشی بهتر به این دانش‌آموزان به همت خیرین یک مدرسه ویژه برای این دانش‌آموزان در کرمانشاه در دست ساخت است که هم اکنون کار ساخت پروژه در مرحله‌ای است که سهم خیرین به اتمام رسیده و مدرسه برای ادامه کار در اختیار مجموعه نوسازی مدارس قرار گرفته و بر اساس وعده‌های داده شده تا پایان سال تحویل خواهد شد.

مدرسه ویژه کودکان اتیسمی با ۱۱۳۰ متر زیربنا با ۱۵ کلاس درس در دست ساخت است و دارای بخش‌های تخصصی برای آموزش دانش‌آموزان اتیسمی خواهد بود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.