وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

فراخوان جذب هیئت علمی آغاز شد

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور از امروز ۱۱ تیرماه تا ۱۷ تیرماه می‌توانند با مراجعه به سامانه جذب اعضای هیأت علمی براساس سهمیه اختصاص یافته نسبت به تأیید رشته‌های مورد نیاز خود اقدام کنند.

ثبت‌نام متقاضیان جذب هیأت علمی دانشگاه‌های کشور از ۲۰ تیرماه آغاز و تا دوم مردادماه ادامه خواهد داشت.

براساس این گزارش، قرار بود این فراخوان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار شود که به گفته محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب وزارت علوم به دلیل تأخیر سازمان امور استخدامی در تخصیص ردیف استخدامی، در برگزاری فرایند جذب اعضای هیأت علمی در زمان برنامه ریزی شده نیز تأخیر ایجاد شد.
در حال حاضر با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان اداری استخدامی و اخذ ردیف‌های استخدامی فرایند جذب اعضای هیأت علمی اردیبهشت ۱۴۰۱ از امروز شنبه ۱۱ تیرماه آغاز می‌شود.

هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه اخیر خود افزایش سن جذب برای عضویت در هیأت علمی را تا ۴۵ سال تصویب کرد که این مصوبه از فراخوان اردیبهشت اجرایی خواهد شد.

چرا دانشگاه ها در پذیرش دانشجو دخالتی ندارند؟

محمدعلی زلفی گل درباره پذیرش دانشجویان در دانشگاه توسط خود دانشگاه‌ها و بدون تاثیر سازمان سنجش گفت: پذیرش دانشجو توسط خود دانشگاه ها قبلا وجود داشته است.

وزیر علوم گفت: این که کنکور یا دانشگاه ها کدام می توانند در پذیرش دانشجو موثرتر باشند؛ هر دو معایب و مزایایی دارند. باید ببینیم که کدام می توانند عدالت آموزشی را تحقق ببخشند و کدام باعث می شوند متقاضیان تحصیل از مناطق کم برخوردار در این رقابت موفق باشند.

او گفت: امکان دارد در آینده در صورت مثبت بودن عوامل مذکور دانشگاه های برتر داوطلبان خود را ترجیح دهند؛ یعنی امکان عدالت در رقابت برای افرادی که در دانشگاه های استان های کم برخوردار هستند به منظور ورود به دانشگاه های برتر شاید با مشکل مواجه نشده باشد.

اعضای هیئت علمی و دانشجویان نمونه کشوری معرفی و تجلیل شدند

حجت الاسلام رئیسی  رئیس جمهوردر مراسم  بیست و نهمین دوره آئین معرفی و تجلیل از اعضای هیئت علمی و دانشجویان نمونه کشوری در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، از استادان و دانشجویان نمونه کشور تجلیل کرد.

در این مراسم که با حضور وزاری علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از دانشگاهیان، استادان و دانشجویان برگزار شد از ۳۶ عضو هیئت علمی نمونه کشوری و ۱۸ دانشجوی نمونه کشوری در رشته‌های مختلف تحصیلی تجلیل شد.

لیست اسامی اعضای هیئت علمی نمونه و دانشجویان نمونه به شرح زیر است؛

https://www.msrt.ir/file/download/news/1656911005

۹۴ هزار دانشجوی بین المللی در داخل کشور تحصیل می‌کنند

داداش پور گفت: در چند سال اخیر تعداد دانشجویان بین المللی در داخل کشور افزایش پیدا کرده و یکی از اهداف ما حفظ و افزایش این روند است.

به گفته معاون وزیر علوم برای دانشجویان بین الملل شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته نشده است و ۹۹ درصد این دانشجویان شهریه پرداز هستند که علاوه بر کمک به اقتصاد کشور وضعیت مالی دانشگاه را نیز بهبود می‌بخشند.

هاشم داداش پور گفت: دانشجویان بین المللی داخل کشور هم درآمد زایی دارند و هم باعث تبدیل شدن دانشگاه‌های ما به قطب‌های علمی منطقه و آسیا می‌شوند. بر اساس آمار رسمی کشور ۹۴ هزار دانشجوی بین الملل در داخل کشور تحصیل می‌کنند.

او گفت: شرایط مهاجرت دانشجویان ایرانی به قدری که تصور می‌شود، حاد نیست. اکنون بیشتر به جای جذب و مهاجرت دانشجو  بحث مبادله دانشجو برقرار است؛ یعنی همان تعداد دانشجویی که مهاجرت می‌کنند از کشور‌های دیگر دانشجوی خارجی جذب می‌شود.

به گفته داداش پور مهاجرت در کشور خلاف افکار عمومی خیلی شرایط بدی ندارد و مهاجرت دانشجویان امری طبیعی است. همان طور که در آمریکا و انگلیس نیز مهاجرت دانشجو مشاهده می‌شود.

معاون وزیر علوم گفت: مهاجرت علمی که مزیت کشور را افزایش دهد، بسیار مناسب است. با توجه به این که مدارک دانش آموختگان بازگشته را ارزش یابی می‌کنیم، آمار نشان می‌دهند مهاجرت معکوس دانشجویان ایرانی روند مناسبی دارد و بخش مهمی از دانشجویان به کشور برگشته و تجربه علمی خود را در اختیار کشور قرار می‌دهند.

افزایش ظرفیت دانشجوی دندانپزشکی تصویب شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ماده واحده تقویت زیرساخت‌های وزارت بهداشت و درمان در حوزه آموزش پزشکی و دندانپزشکی همراه با افزایش ظرفیت دانشجوی دندانپزشکی تصویب شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار