معاون سوادآموزی قم می گوید: قلم‌ ها، قدم‌ ها را می‌سازند و قلم‌ های قوی در ساختن جامعه قوی سهمی آینده ساز دارند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم در یادداشتی با عنوان« قلم‌ ها و قدم‌ ها» به مناسبت گرامیداشت و پاسداشت روز قلم آورده است: چهاردهم تیرماه روز قلم است، از قلم به عنوان اولین موجودی که خداوند رحمان آفریده نام برده اند.

دو ابزار بیان و قلم، نقش ساختاری در تاریخ زندگی انسان‌ ها و نسل‌ ها دارند، اما قلم‌ ها با عمر بسیار درازی که دارند درایجاد ارتباط گذشتگان با آیندگان و انتقال تجارب، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها، دانستنی‌ها و آموخته‌ها خدمات بسیاری انجام داده اند.

قلم‌ ها در به تصویر کشیدن پیروزی‌ ها و شکست‌ ها، شیرینی‌ ها و تلخی‌ ها، ماندگاری تاریخ، ساختن بشر، خلق حماسه‌ها و میراث مکتوب نقشی موثر و زیربنایی و راهبردی دارند.

در اهمیت قلم همین بس که خداوند متعال در قرآن کریم به آن قسم یاد کرده است:«ن والقلم و ما یسطرون» دوات؛ قلم و هرآن چه نوشته شود؛ این سه با هم در سوره مبارکه  تصریح گردیده است.

آنچه را انسان نمی‌دانسته با قلم به او آموزش داده است: 'الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم'.

بی جهت نیست که قرآن مجید سوگند به؛ قلم و آن چه با قلم می‌نویسند یاد کرده یعنی هم به ابزار و هم به محصول آن ابزار.

در نخستین آیات وحی تاکید بر مسئله علم و قلم است که بلافاصله بعداز نعمت بزرگ خلقت و آفرینش دراین آیات ذکر شده است.

درحقیقت این آیات نخست از تکامل جسم انسان، از یک موجود بی ارزش مانند علقه خبر می‌دهد و از سوی دیگر از تکامل روح به وسیله تعلیم و تعلم به ویژه از طریق قلم سخن می‌گوید.

آن روز که این آیات نازل می‌شد نه تنها در محیط حجاز که محیط جهل بود و کسی ارزشی برای قلم قائل نبود در دنیای متمدن آن زمان نیز قلم از اهمیت کمی برخوردار بود. در آن عصر در اهمیت و نقش خواندن و نوشتن همین بس که پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله شرط آزادی اسیران را آموزش مهارت خواندن و نوشتن به محرومان تعیین می‌کنند و جایگاه یاددهی و یادگیری روشن می‌شود. که ابزاراصلی آن‌ها قلم می‌باشد.
قلمی که جایگاهش افضل ازخون شهیدان معرفی شده است!امروز می‌دانیم که تمام تمدن‌ها؛ علوم و دانش‌ها و پیشرفت‌هایی که در هر زمینه نصیب بشر شده با تکیه بر قلم رقم می‌خورد!

و بر این باوریم که قلم‌ ها قدم‌ ها را می‌سازند! وقلم‌ های قوی در ساختن جامعه قوی سهمی آینده ساز دارند!

قلم، بیان وزبان، فکر و عقل، ذهن و هدف در عمران جوامع بشری و ملت‌ ها دوستان یکدیگرند و البته اگر آزادی انسان‌ها و صلح و بیداری وسعادت آن هارا خواسته باشند پیروزند و اگر بیمار و مسموم باشند فساد، قتل و بی بندو باری را رقم می‌زنند.

و باید به حق از قلم به عنوان یکی از سربازان خط مقدم جبهه جهاد تبیین نام ببریم!

چهاردهم تیرماه روز قلم؛ برتمام قلم‌ های بیدار و بینا؛ فرهیختگان و فرهنگ دوستان و قلم یاوران مبارک باد.

به مسئولان ومتولیان مربوط پیشنهاد می‌شود در راستای مانایی میراث عظیم فرهنگی وآموزشی و نقش موثر و شایسته قلم؛ نسبت به ایجاد موزه قلم که در آن سیر تکامل قلم و موضوعات مرتبط را در ایران و جهان از ابتدا تا امروز نشان داده شود اقدام شود و در آن می‌توان به معرفی انواع قلم؛ خوشنویسان و کاتبان اسلامی؛ مولفین و نویسندگان؛ نوشته‌های موثر درتاریخ؛ مکتوبات گران بهای اسلامی و دینی؛ سنگ نوشته‌ها و... بپردازند و استان قم باید پیشتاز این عرصه باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار