رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد گفت: حفظ سنت‌ها و فرهنگ بومی مردمان یزد در طول تاریخ ثمره ثبت جهانی است.

مجتبی صداقت گفت: حفظ سنت‌ها و فرهنگ بومی مردمان یزد در طول تاریخ ثمره ثبت جهانی است و سبک زندگی یزدی‌ها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در ثبت یزد در فهرست آثار جهانی مورد توجه قرار گرفت، اما مهم‌ترین شاخصه یزد بافت زنده و پویا و حیات سکته بود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد گفت: اگر امروز یزد جهانی شده و این فرصت ارزشمند در اختیار ماست ماحصل سکونت مردمانی است که در دراز مدت کمتر دچار تغییر سبک زندگی شده‌اند و معماری آن‌ها نیز برگرفته از نوع و سبک زندگی‌هایشان است.

به گفته صداقت، افزایش مشوق‌ها و تسهیلات جزء مسائلی است که باید تمام استان برای سکنه بافت تاریخی پیگیری کند که با توجه به تغییر سبک زندگی شاهد هستیم که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به‌جای زندگی و سکونت در بافت تاریخی، به خانه‌های مدرن‌تر پناه ببرند این در حالی است که اگر بتوانیم امتیاز‌ها و تسهیلات را در حوزه بافت تاریخی ارتقا دهیم شاهد برگشت جمعیت قابل‌توجهی به بافت تاریخی خواهیم بود.

صداقت در پاسخ به اینکه آیا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری آمادگی انتقال به بافت تاریخی را دارد، گفت: بسیار در این زمینه پیگیر هستیم، اما شاخصه‌هایی مانند مکان مناسب و دسترسی مناسب برای مخاطبان ما بسیار اهمیت دارد که هنوز نتوانستیم به مکان موردنظر برسیم درصورتی‌که این مکان مهیا شود به‌سرعت آماده انتقال به بافت تاریخی هستیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد گفت: شهرداری برنامه‌هایی با محوریت رویداد‌های بافت تاریخی و فرهنگ و سبک زندگی این مردم را تدارک دیده است و علاوه بر برگزاری چندین برنامه متنوع از ۱۹ تیرماه در بافت تاریخی مانند بافت گردی، جشن و برگزاری مراسم متنوع، درصدد برگزاری تور گردشگری شهری از وزیر تا امیر در غدیر هستیم که با محوریت خانواده‌ها و معرفی آثار تاریخی شیعی برگزار می‌شود.

او گفت: این تور از آب‌انبار وزیر در مجاورت مسجد جامع تا میدان امیر چخماق به مناسبت رویداد مهم غدیر برگزار می‌شود که پرداختن به المان‌های مذهبی و مکان‌های تاریخی و فرهنگی خصوصاً اماکن شیعی در دست برنامه‌ریزی است که البته سنوات قبل از کرونا نیز برگزار می‌شده و در این رویداد مجدداً به آن خواهیم پرداخت.

صداقت گفت: برنامه‌های زیادی را در طول سال در دست برنامه‌ریزی داریم که یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها ارتباط و گفتمان و برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌های مشترک با کلان شهرهاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.