نویسنده رمان مرا با خودت ببر گفت: ترجمه آثار نامناسب باعث گسست فرهنگی در جامعه می‌شود.

نشست نقد و بررسی رمان «مرا با خودت ببر» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مظفر سالاری نویسنده اثر، سعید طاووسی مسرور، پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه، بهمن براتی کارشناس‌ارشد تاریخ به عنوان دبیر نشست و جمعی از علاقمندان در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر  در مشهد برگزار شد.


«مرا با خودت ببر» روایتی ناب از اصول کافی شیخ کلینی


 سعید طاووسی مسرور، پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه در این نشست گفت: کتاب «مرا با خودت ببر» روایت نابی است از اثر مرحوم شیخ کلینی به نام کافی که به صورت داستان گسترش یافته است و همین موضوع را می‌توان یکی از نکات مثبت این کتاب بشمار آورد.

او گفت: نوشتن رمان دینی در حوزه اهل بیت (ع) کار دشواری است، زیرا اولاً هم ضوابط شرعی وجود دارد و ثانیاً ائمه متعلق به همه هستند و به همین جهت همه افراد حساسیت خاصی نسبت به این بزرگواران دارند و بر همین اساس کار نوشتن در این حوزه را سخت می‌کند و این در حالی است که ما می‌توانیم به موضوعات دیگری بپردازیم که هیچکس نسبت به آن حساسیت نداشته باشد.

این پژوهشگر تاریخ گفت: ما با خواندن تاریخ این موضوع به ذهنمان نمی‌رسد که راجع به ائمه بنویسیم و افرادی هستند که شاید گاهی ما را از این کار منع می‌کنند، چه بسا از این جهت که احساس می‌کنند طبعاتی به همراه خواهد داشت و برخی ترجیح می‌دهند که موضوعات دیگری را برای نوشتن انتخاب کنند.

طاووسی گفت: رمان دینی نباید اینگونه باشد که کتابی از زبان معصومین (ع) نوشته شود و از طرفی هم نباید اینگونه باشد که چیزی در این حوزه نوشته نشود. این در حالی است که باید به نویسندگان اجازه داده شود که در این حوزه بنویسند و آثارشان مورد نقد و بررسی قرار گیرد و با این کار اجازه دهند که این مسیر رشد کند.

«مرا با خودت ببر» زندگی امام جواد (ع) را به تصویر می‌کشد


حجت‌الاسلام والمسلمین مظفر سالاری، نوسنده کتاب «مرا با خودت ببر» نیز در این نشست گفت: این کتاب داستانی از زندگی جوادالائمه است و درونمایه این کار این است که امام آگاهی دارد و به تمام کار‌های افرادی که اطراف ایشان هستند اشراف کامل دارند.

او گفت: در حقیقت داستان نوشتن کار بسیار سختی است به ویژه اگر مضمون دینی داشته باشد و ویژه‌تر اینکه راجع به ائمه (ع) باشد و بخواهیم افراد را جذب این نوع داستان‌ها کنیم که جز با توسل و ساحت خودشان نمی‌توان این کار را انجام داد.

نویسنده کتاب «مرا با خودت ببر»گفت: انسان بالاترین سعادتی را نمی‌تواند پیدا کند که به قرآن و اهل بیت (ع) خدمت کند و امیدواریم این‌ها را با غرور خود، نابود نکنیم و ان‌شاءالله که خودشان هم به ما کمک کنند و بتوانیم آثار زیادی را در این حوزه تولید کنیم و جزو بهترین تولیدات ملی ما بشمار آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین  سالاری گفت: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم ترجمه کار‌های مبتذل و نامناسب است که همین آثار گسست فرهنگی را در بین جامعه ما ایجاد می‌کند.

او گفت: در واقع ما باید آثاری را به رشته تحریر در آوریم که متناسب با سبک زندگی و باورهایمان باشد و ما همواره باید به سمت نوشتن کتاب با این مضامین پیش رویم. باعث افتخار من است که دو کتاب من در انتشارات به‌نشر به چاپ رسیده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.