یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به پیشرفتهایی که دنیا در زمینه فناوری اطلاعات داشته است و لزوم ورود دانشهای نوین به دستگاهها و سازمانها و بهروز رسانی علوم مختلف، ضرورت دارد و برای انجام همه کارها و برنامهها باید از بستر الکترونیک استفاده کنیم تا اهداف تحولی محقق شود.
او گفت: بخش عمدهای از فعالیتهای مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی را باید به استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در راستای بند سیزدهم تحول در نظام آموزش و پرورش اختصاص دهیم، این فرمایش مقام معظم رهبری بدین معنا است که بخش کوچکی از کارهای این مرکز باید صرف برگزاری و نظارت بر آزمونهای نهایی باشد و بخش عمده فعالیتهای این مرکز باید صرف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت شود.
نوری اضافه کرد: در بخش تحولآفرینی ضروری است این مرکز از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به مرکز استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش تبدیل شود، لذا همگی باید در این مسیر تلاش کنند و این مهم، هدف اول مرکز سنجش شود.
به گفته نوری امروز دنیا به سمت هوشمند سازی رفته است، بنابراین باید تلاش کنیم آزمونهای هوشمند در برنامه درسی گنجانده شود. ضروری است نسبت به این موضوع و ارتباط آن با برنامه درسی عمیقتر شویم، اگر این اتفاق بیفتد سند تحول به نحو بهتری محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اطلاعات و دادههای آماری مربوط به سنجش و کنکور دانش آموزان سالهای گذشته باید جمعآوری و تجزیه و تحلیل شود و با ارائه تحلیلهای دقیق، جهتگیری نظام تعلیم و تربیت بر اساس اسناد بالادستی مشخص شود.
نوری گفت: وجود اطلاعات و آمارهای دقیق برای مدیران نظام در جهتگیریهای کلیدی نظام تعلیم و تربیت بسیار دارای اهمیت است و یکی از بهترین راهها برای تعیین جهتگیریها و قانعسازی مدیران نظام در سیاستگذاریهای کلی، تجزیهوتحلیل دادهها، از قبیل نمرات امتحانات نهایی، کنکور و ... است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چرخش از محوریت محتوای درسی به برنامه درسی باید موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: برای کیفیتبخشی از هیچگونه تلاشی در راستای تأمین اعتبارات دریغ نخواهیم کرد.