مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۱۰۰ هکتار آتش بُر در مراتع این استان به منظور پیشگیری از وسعت گرفتن دامنه حریق هنگام آتش سوزی ایجاد شد.

اسفندیار خزائی گفت: با توجه به اینکه احتمال بروز آتش سوزی در مناطق گردشگر پذیر نظیر پارک‌های جنگلی و جنگل کاری حاشیه جاده ها، «آتش بُر»‌ها در این محدوده‌ها ایجاد شده است.

او از برگزاری تمرین (مانور) استانی پیشگیری از حریق در استان با محوریت شهرستان ملایر خبر داد و افزود: این رزمایش با ۲ رویکرد ارتقای آمادگی اداره و یگان‌های حفاظت منابع طبیعی شهرستان‌ها برای مقابله با حریق و افزایش تعامل و همکاری با دستگاه‌های برون سازمانی برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: دستگاه‌هایی نظیر هلال احمر برای آموزش، آتش نشانی، محیط زیست و جهاد کشاورزی برای فرهنگ سازی و ارسال پیام‌های آموزشی به کشاورزان با هدف خودداری از آتش زدن بقایای کاه و کلش باقی مانده در مزارع و استفاه از آن‌ها برای احشام به منظور کاهش فشار به مرتع در این تمرین حضور داشتند.

خزائی گفت: همچنین برنامه ریزی‌هایی در ادارات شهرستانی منابع طبیعی و کارگروه‌ها شکل گرفته تا با کشیک‌های آماده باش، گشت زنی مستمر و صحبت با بهره برداران بتوان میزان حریق در مراتع را به حداقل ممکن رساند.


او گفت: مجهز بودن به تجهیزات نوین یکی از اولویت‌ها برای مقابله با آتش سوزی احتمالی در مراتع است که در این راستا هر یک از ادارات شهرستانی به ۲ دستگاه دمنده مجهز بوده و به زودی دستگاه‌های جدید نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: این مجموعه مجهز به پهپاد نیست، اما در صورت نیاز از پهپاد متعلق به محیط زیست استان همدان استفاده می‌شود هر چند این دستگاه برای مکان‌هایی است که شناسایی نشده در حالیکه تمامی مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و سفید از نظر آتش سوزی از سوی منابع طبیعی شناسایی و مشخص شده است.

خزائی گفت: پایش روزانه تصاویر ماهواره‌ای توسط دفتر مهندسی مطالعات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداربی کشور صورت می‌گیرد و در صورت بروز حریق از این طریق نیز به منابع طبیعی استان‌ها اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.

او گفت: بررسی آماری میزان و وسعت حریق در این استان طی مدت ۱۰ سال گذشته موید این است که به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هکتار از مراتع همدان طعمه حریق شده است و این رقم در یک سال به ۷۰۰ هکتار نیز رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت:، اما سال گذشته با کمک جوامع محلی، برگزاری دوره‌های آموزشی و همکاری رسانه‌ها و آتش نزدن کاه و کلش و پس چر بعد از برداشت محصول توسط کشاورزان، این عدد به پنج هکتار کاهش یافت و همدان جزو استان‌های موفق در مهار حریق شد.

نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی تشکیل می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.