مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: شاهد کاهش سه درصدی بارش‌ها در استان نسبت به پارسال و ۱۵ درصدی نسبت به بلندمدت هستیم .

آقای غفارزاده  گفت: هر چند سال آبی خوبی را به لحاظ نوع بارش‌ها داشتیم و بیشتر بارش‌ها از نوع برف بود، با این حال وضعیت بارشی آذربایجان‌شرقی نسبت به پارسال سه درصد کاهش نشان می‌دهد و میزان این بارش‌ها از میانگین بلندمدت نیز ۱۵ درصد پایین‌تر است.

 جلفا با ۱۰۲ میلی‌متر کمترین و ورزقان با ۳۰۵ میلی‌متر بیشترین میزان بارش در آذربایجان‌شرقی را داشتند.

البته متوسط دمای سال آبی امسال یک تا یک و نیم درجه نسبت به میانگین دمایی میان مدت کمتر است که خود این امر تاثیر بسزایی در میزان مصرف آب در استان دارد، اما چنانچه هوا گرم‌تر شود و مدیریت مصرف و کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی در مصارف آب صورت نگیرد، در شهر‌هایی مانند تبریز با توجه به سر به سر بودن تولید و مصرف آب با مشکل مواجه خواهیم شد.

تبریز جزو کلان‌شهر‌هایی است که وضعیت سر به سر عرضه و تقاضای آب آن نگران‌کننده است و با توجه به عدم تکمیل رینگ آبی و نیز عدم منطقه‌بندی توزیع آب این شهر دارای شبکه نامتوازن آبی است.

 سد نهند، زرینه رود و چاه‌های دامنه سهند سه منبع تامین آب تبریز هستند که تکمیل رینگ آبی موجب یکسان‌سازی کیفی آب این منابع می‌شود و علاوه‌بر این در فصل بارش نیز می‌توان آب‌های سطحی را از طریق این رینگ به سمت نقاط مصرف هدایت کرده و از مصرف منابع حیاتی، چون چاه‌های دامنه سهند جلوگیری کرد.

 چهار کیلومتر از ۲۶ کیلومتر رینگ جنوبی آب تبریز باقیمانده که با تکمیل آن زرینه رود به شبکه آب چاه‌ها وصل می‌شود و در صورت تکمیل رینگ شمالی نیز سد نهند و آب انتقالی از رود ارس به این دو منبع شبکه تبریز وصل خواهند شد که تأثیر بسزایی در مدیریت منابع و تامین امنیت آبی این شهر خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.