رئیس گروه تجهیزات پزشکی سازمان بیمه سلامت ایران، جزئیات تعهدات سازمان بیمه سلامت در حوزه تجهیزات پزشکی را تشریح کرد.

میر ندرلو گفت: تجهیزات پزشکی همواره یکی از اجزای مهم و تاثیر گذار در حوزه سلامت بوده اند که با ورود لوازم و تجهیزات نوین پزشکی به حوزه سلامت موجب تسریع در فرآیند درمان و بهبود بیماری شده و کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی را افزایش داده اند؛ بنابراین سازمان در راستای ارائه خدمات بهینه به بیمه شدگان خود، با تعاملات و همکاری لازم با مراکز درمانی ارائه دهنده خدمت و تامین کنندگان کالا‌های سلامت محور، نهایت تلاش خود می‌ کند که لوازم و تجهیزات پزشکی با کیفیت و با قیمت مناسب در درمان آن‌ها استفاده شود.

او گفت: به طور معمول اکثر لوازم و تجهیزات پزشکی و پروتز‌های مصرفی، به هنگام بستری در بیمارستان استفاده می‌شوند، مشمول تعهدات بیمه قرار می‌گیرند.

به گفته وی در بخش سرپایی چندین قلم از جمله دستگاه سمعک، محصولات استومی و دستگاه پمپ دسفرال در تعهد بیمه سلامت هستند و در صورت نیاز بیماران به این لوازم، با مراجعه به مراکز ارائه دهنده این اقلام می‌توانند از پوشش بیمه‌ای برخودار شوند.

او گفت: در حال حاضر ۱۵۳ هزار قلم لوازم و تجهیزات پزشکی در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار دارند که فهرست آن‌ها در سایت سازمان به نشانی ihio.gov.ir در دسترس است.

مردم با مراجعه به سایت فوق، در قسمت تعهدات ، تعرفه‌ها و تجهیزات پزشکی مورد تعهد، می‌توانند با وارد کردن نام کالا و یا کد کالا، نوع تعهد سازمان (بیمه ای/غیر بیمه ای)، قیمت مصوب مصرف کننده و سقف تعهد بیمه را مشاهد کنند.

ندرلو گفت: لوازم و تجهیزات پزشکی که در مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت جهت بیمه شدگان مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صور تحساب بیمه‌ای لحاظ می‌شوند، هزینه آن‌ها بر اساس تعرفه‌ها و قیمت‌های تعیین شده، محاسبه و به مراکز درمانی پرداخت می‌ شود.

رئیس گروه تجهیزات پزشکی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمارانی که به مراکز درمانی غیر طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت مراجعه کرده و هزینه درمان خود را به بیمارستان پرداخت کرده اند، می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک درمانی و مراجعه به واحد خسارت متفرقه اداره کل بیمه سلامت استان و یا دفاتر پیشخوان تعیین شده در سطح استان، برای بازپرداخت هزینه درمان خود اقدام کنند. هزینه لوازم و تجهیزات بر اساس تعرفه‌ها و قیمت‌های تعیین شده محاسبه و به بیمه شده پرداخت می‌ شود.

او با اشاره به این که سازمان بیمه سلامت در حوزه بستری در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است، گفت: هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به تجهیزات پزشکی بوده که حدود ۱۳ درصد هزینه‌های بستری را به خود اختصاص می‌دهد. در مجموع سازمان بیمه سلامت در حوزه تجهیزات پزشکی (بخش بستری و سرپایی) در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

رئیس گروه تجهیزات پزشکی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در سال ۱۴۰۰ اقدامات خوبی در حوزه تجهیزات پزشکی انجام شد که می‌توان به تحت پوشش قرار دادن حدود ۳۰ قلم لوازم و تجهیزات پزشکی جدید در خدمات ناباروری، تحت پوشش قرار گرفتن ۸ قلم اورتز و پروتز‌های مصرفی برای افراد دارای معلولیت حرکتی تحت پوشش سازمان بهزیستی، افزایش ۴۰ درصد سقف تعهدی کلیه لوازم و تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه، افزایش سقف تعهدی محصولات استومی برای بیماران سرطانی و صعب العلاج و افزایش سقف قیمت دستگاه سمعک از یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ به ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان اشاره کرد.

او گفت: در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ در خصوص پرداخت هزینه لوازم و تجهیزات پزشکی با کد اصالت، فرآیند استعلام کد اصالت ۳۰ قلم کالای پزشکی در بخش بستری و بستری موقت از سامانه TTAC سازمان غذا و دارو پیاده سازی شده و اجباری است؛ همچنین در بخش سرپایی هزینه دستگاه سمعک با استعلام کد اصالت پرداخت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار