مهدی لوحی گفت: مسئولان چند سال است که به ما قول ساخت شهرک صنفی صنعتی ساختِ طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگها را دادهاند که باید اجرایی شود. این مجموعه قرار است تمام تولیدکنندگان و سازندگان طلا، نقره، جواهر و گوهرسنگها را که به صورت پراکنده در شهر فعالیت میکنند را در یک نقطه گردهم جمع کند تا شهرکی توریستی و مسافرپذیر باشد.
رئیس کمیسیون سازندگان طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: اگر به تایلند یا هند و چین برویم هم ما را به عنوان بازدیدکننده به مجموعههای تولیدی ساخت طلا، جواهر و تراشِ سنگ میبرند لذا اگر این شهرک را در مشهد داشته باشیم با توجه به اینکه در خراسان بیش از ۸۰ نوع گوهرسنگ داریم و از طرفی سالانه ۳۰ هزار زائر و توریست وارد مشهد میشود، شهرک صنفی صنعتی ساختِ طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگها میتواند موجب رونق صادرات چمدانی ما شود.
لوحی گفت: این شهرک برای ما بهرهوری ابزاری خواهد داشت. ابزارآلات تولید طلا و جواهر بسیار گرانقیمت هستند، اما اگر یک نفردر این شهرک یک دستگاه بخرد بقیه تولیدکنندگان هم میتوانند از این ابزارآلاتِ گرانقیمت استفاده کنند.
او گفت: بخشی از مشکلات ما نظیرِ تداخل صنفی، مشکلات گمرکی و صادراتمان باید با ادارات حل شود، اما بیشترین آسیب صنف ما از دور بودنِ دستگاههای دولتی با ماست الان صرفا میراث فرهنگی و شرکت شهرکهای صنعتی که شرکتهایی حمایتی هستند، به ما کمک میکنند، اما نیاز ما داشتن یک میز در استانداری و یک میز در سازمان صنعت و معدن است. یک ماه قبل در اداره استاندارد جلسهای داشتیم که در آن جلسه برخلافِ درخواستهای مکرر اصلا سازمان صنعت و معدن پای کار نیامد چرا که اهرم فشاری بر ادارات نیست. اگر ارتباط مستقیمی با استاندار داشته باشیم در کمتر از سه سال میتوانیم تحولی عظیم در این حرفه در سطح ملی ایجاد کنیم.
رئیس کمیسیون سازندگان طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: یکی دیگر مشکلات مرسوم این صنف را خرید طلای مستعمل و یا کرکرده است و مشتری فکر میکند عدم پرداختِ مزد ساخت از طریقِ خرید طلای مستعمل، منافعی را نصیباش میکند. درصورتیکه که با این کار دیگر ازتولید حمایتی نمیشود.
به گفته او، اکنون در استان کمتر از ۱۰۰ کد رهگیری ساخت طلا و جواهر داریم، اگر هر کسی مستعمل بخرد و همکاران ماهم مستعمل بفروشند، هر روز از تولید کم میشود و ما مجبور به فروش کارهای خارجی میشویم که ممکن است این کارها مشکلات عیاری داشته باشند و از دیگر سو، این محصولات با فرهنگِ ما هم مانوس نیستند، اما تولیدات خودمان الهام گرفته از فرهنگ و آدام رسوم کشور عزیزمان هستند.
لوحی گفت: این مسابقه طراحان و تولیدکنندگان را با یکدیگر آشنا میکند که این اتفاق موجب میشود طراحان وارد بازار کار شوند.