فرش دستباف و بافندگان آن شناسنامه دار می‌شوند.

رئیس سازمان ملی فرش ایران گفت: یکی از مهمترین کار‌هایی که امسال در برنامه‌های سازمان گنجانده شده شناسنامه دار کردن هر دار قالی، هنرمندان و فرش دستباف ایرانی است.

فرحناز رافع در بازدید از نمایشگاه فرش دستباف قزوین گفت: در این شناسه کالایی که باید تایید بین المللی هم داشته باشد مختصات کامل یک فرش مانند نام هنرمند بافنده، مواد اولیه بکار رفته در آن، منطقه جغرافیایی، نام برندی که تولیدکننده ثبت می‌کند گنجانده شده و با این کار ضمن شفاف سازی می‌توانیم از جعل فرش‌های چین و هند و پاکستان بنام ایران جلوگیری کرده و این سوء استفاده نیز حذف می‌شود.

رافع می گوید: متاسفانه نقش و نگار و تیپ فرش ایرانی را برخی کشور‌ها جعل کرده و بنام خود ثبت می‌کنند و مصرف کننده نیز قادر به تشخیص اصل از بدل نمی‌شود لذا باید زیرساخت‌های لازم را برای بهبود فضای کسب و کار بافندگان فرش دست باف مهیا کنیم تا جایگاه فرش ایرانی خدشه دار نشود. رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: در حال حاضر دو میلیون نفر در صنعت فرش و ۱۹۱ هزار نفر در حرفه‌های مرتبط فعال هستند و ۱۱۵ هنرستان فرش نیز راه اندازی شده که ۵۵۰۰ دانش آموخته در این رشته تحصیل می‌کنند.

وی گفت: برای بیمه شدن قالیبافان از بیمه عشایر و روستایی استفاده می‌کنیم که با هزینه کم موضوع بیمه درمان و تکمیلی را با بیمه ایران توافق کرده ایم و کسانی که بیمه تامین اجتماعی نیستند می‌توانند در بیمه عشایر و روستایی ثبت نام و از مزایای آن استفاده کنند.

رافع گفت: در بیمه تامین اجتماعی هم به ازای هر یک نفر که از پوشش خارج می‌شود ما یک نفر را جایگزین می‌کنیم البته در شرایط کنونی قادر نیستیم همه قالیبافان را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران می گوید: در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستمر بافنده فرش دستباف هستند و کد شناسه دارند و بقیه غیرمستمر و فصلی محسوب می‌شوند.

به گفته وی همچنین ۲۶۰ هزار نفر نیز بیمه شده اند و تشویق می‌کنیم سایر هنرمندان و بافندگان هم خود را بیمه کرده و تحت پوشش خدمات درمانی قرار دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار