معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شده است.

علی غفوری مقدم گفت: افغانستان مقصد حدود ۵۰ درصد از کالا‌های صادراتی استان است، اما تغییرات سیاسی در آن کشور و آتش سوزی گمرک اسلام قلعه باعث کاهش میزان صادرات استان در سال ۱۴۰۰ و امسال شد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سال گذشته بیش از ۵۰ درصد صادرات کالا از این استان مربوط به کشور‌های همسایه استان بجز افغانستان بوده است. با این حال میزان کل صادرات خراسان رضوی در سال گذشته یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار ثبت شد در حالی که این میزان در سال ۹۹ به میزان یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار بود.

غفوری مقدم گفت: پارسال صادرات کالا از خراسان رضوی به ازبکستان ۹۳ درصد، ترکمنستان ۱۴۲ درصد، قرقیزستان ۶۴ درصد، عراق ۲۶ درصد، پاکستان ۳۲ درصد، تاجیکستان، امارات و چین با افزایش همراه بود

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در دو ماهه امسال نیز صادرات کالا از خراسان رضوی با پیش بینی‌های صورت گرفته همخوانی داشت و رضایت بخش بود در حالی که عموما صادرات کالا در دو ماهه ابتدای سال با پیش بینی‌ها فاصله دارد.

او افتتاح مرکز تجارت ایرانیان در کابل، برپایی نمایشگاه قرقیزستان و نمایشگاه تاجیکستان، اعزام و پذیرش چندین هیات تجاری را از برنامه‌های سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در سال جاری دانست و گفت: در چند روز قبل میزبان اولین هیات تجاری در سال جاری از کشور تاجیکستان در مشهد بودیم.

خراسان رضوی با وسعت ۳۹۴ هزار و ۶۱۱ کیلومترمربع، پنجمین استان پهناور کشور است که با ترکمنستان ۵۳۱.۶ کیلومتر و با افغانستان ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک دارد. این استان در مسیر تجارت خارجی بسیاری از کشور‌های آسیای میانه قرار گرفته است و افغانستان نخستین هدف صادراتی و تجاری خراسان رضوی به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.