آقای نگاهداری گفت که نرخ سرمایه‌گذاری در ۳ سال گذشته منفی بوده و باید به سمت سرمایه‌گذاری و رفع موانع سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برویم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: اگر نرخ سرمایه‌گذاری با وضعیت کنونی ادامه پیدا کند، ممکن است کشور نتواند از ظرفیت‌ بین‌المللی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای سرمایه‌گذاری استفاده کند.

پیشتر و در یکم تیر ماه، رئیس مجلس اعلام کرد در طول ۸ تا ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز از ایران خارج شده است.

آقای قالیباف در مراسم رونمایی از گزارش عملکرد برنامه ششم توسعه گفت که اگر اجازه خروج ۱۰۰ میلیارد دلار ارز از کشور داده نمی‌شد، با تکیه به اقتصاد مردمی امکان «جذب ۲۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی» وجود داشت.

به نظر کارشناسان بی‌ثباتی شاخص‌های اقتصاد کلان از علت‌های اثرگذار بر کاهش سرمایه گذاری در ایران است.

ناامنی بازارها و ریسک سرمایه گذاری ناشی از ثبات سیاسی و اقتصادی هم بر میزان سرمایه گذاری در کشور تأثیر گذاشته است.

در گزارشی که اتاق بازرگانی ایران مهر ماه ۱۴۰۰ داشته، روند سرمایه گذاری‌های جدید در اقتصاد ایران سال ۱۳۹۹ مطلوب نبوده؛ بر اساس این گزارش در ۱۰ سال منتهی به سال ۱۳۹۹، روند عمومی سرمایه گذاری در کشور نزولی بوده و میانگینش در سال ۹۹ منفی ۴.۷۹ درصد شده است.

همچنین بررسی‌ها نشان داده دو سال پیش برای دومین سال متوالی، نرخ استهلاک از نرخ سرمایه گذاری در ایران بالاتر رفته است.

آقای نگاهداری گفت که راه حل افزایش سرمایه گذاری در کشور، ایجاد در هم‌تنیدگی تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه است؛ او اضافه کرد استفاده از موقعیت جغرافیایی خود به عنوان یک موقعیت استراتژیک در جابه‌جایی کریدور شمال جنوب و کمربند راه چین برای انتقال کالاهای اساسی اهمیت دارد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۶ تير ۱۴۰۱
غیب گفتی!!
آخرین اخبار