دلیل علمی وقوع زلزله در افغانستان

یک زمین‌لرزه بزرگ که افغانستان را روز چهارشنبه لرزاند، باعث کشته شدن صد‌ها تن شد.

به گفته مقامات رسمی، زلزله ۵.۹ ریشتری روز چهارشنبه در شرق افغانستان دست کم ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.

این زمین‌لرزه در نزدیکی شهر خوست (Khost)، نزدیک به مرز این کشور و پاکستان و در فاصله حدود ۱۶۰ کیلومتری جنوب کابل، پایتخت افغانستان رخ داد.

وقوع زمین‌لرزه در استان‌های کوهستانی خوست اتفاق غیر معمولی نیست. طبق گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، در طول پنج سال گذشته نزدیک به ۵۰ زمین‌لرزه در این منطقه ثبت شده است.

علت وقوع زمین‌لرزه چه بود؟

افغانستان کشوری زلزله خیز است؛ زیرا این کشور در منطقه کوهستانی هندوکش، بخشی از کمربند آلپاید واقع شده است. این منطقه دومین ناحیه فعال از نظر لرزه‌ای در جهان پس از حلقه آتش اقیانوس آرام است.

کمربند آلپاید حدود ۱۵ هزار کیلومتر از قسمت جنوبی اوراسیا تا هیمالیا و اقیانوس اطلس امتداد می‌یابد و علاوه بر رشته کوه هندوکش، تعدادی رشته کوه دیگر مانند آلپ، کوه‌های اطلس و کوه‌های قفقاز را شامل می‌شود.

علاوه بر این، پوسته زمین به ویژه در افغانستان جنب و جوش بیشتری دارد؛ زیرا این منطقه جایی است که صفحات تکتونیکی عربستان، هند و اوراسیا به هم می‌رسند. پوسته زمین متشکل از ۱۵ صفحه تکتونیکی است که هنگامی که حاشیه‌های آن‌ها در امتداد یکدیگر حرکت می‌کند، زلزله ایجاد می‌شود. مرز بین صفحات هند و اوراسیا در نزدیکی مرز افغانستان با پاکستان قرار دارد.

زمین لرزه هفته گذشته زمانی شکل گرفت که صفحه تکتونیکی هند به شدت با صفحه اوراسیا برخورد کرد. چنین برخورد‌هایی باعث لرزش و حرکت زمین به سمت بالا می‌شوند و علاوه بر وقوع زلزله کوه‌هایی مانند هیمالیا یا رشته کوه‌های هندوکش و پامیر را در شمال شرق افغانستان ایجاد می‌کند.

رویداد‌های لرزه‌ای با این ماهیت می‌توانند باعث ایجاد ویرانی‌های عظیم در مکان‌هایی مانند افغانستان شوند؛ جایی که زیرساخت‌ها ضعیف هستند و مردم در روستا‌های کوهستانی دور افتاده زندگی می‌کنند که دسترسی امدادگران به آن‌ها دشوار است.

منبع: دی دبلیو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Russian Federation
ناشناس
۰۱:۵۳ ۰۷ تير ۱۴۰۱
این توضیحات میشه مکانیسم وقوع زلزله نه دلیل...چرا این صفحات بعضی وقتها در امتداد هم حرکت میکنند و به هم برخورد میکنن؟چه وقتهایی و چرا؟برای این که رشته کوه بسازند؟؟؟!!!!فوایدی داره زلزله برای زمین؟علم اینا رو توضیح میده؟؟؟مثلا کره زمین میخاد قلنجش بشکنه یا چی؟؟؟
ایا الگوی زمانی مشخص وجود داره برای زلزله که تناوب وقوع رو مشخص کنه و قابل پیش بینی باشه که بگیم در اینده در کجاها فلان روز زلزله اتفاق میفته ؟؟؟
چر لایه بالایی زمین نباید یک تکه باشه و این صفحات چند تکه هر چند وقت یکبار روی هم بلغزند؟؟؟؟اگر یک تکه بود چی میشد...علم پاسخ داده؟اگر داده مقاله اش رو در ادامه بذارین...فعلا من همین سوالات به ذهنم میرسه تا بعدا ببینیم خدا چی میخاد....با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۷:۳۷ ۰۸ تير ۱۴۰۱
اگر زمین صفحات تکتونیکی نداشت نیروهای داخل زمین که در اثر فعل و انفعالات داخلی بوجود می آید، به یک باره رها می شد و نتیجه ای جز زلزله و سونامی های بسیار مهیب نداشت که همگی آنها باعث نابودی زندگی در زمین می شد. درست مثل زود پزی که دریچه یا سوپاپ اطمینان بخار نداشته باشد. همچنین زودپزی، پس از تبدیل شدن تمام محتویات داخلش به بخار و دود و در اثر زیاد شدن بیش از حد فشار داخلش، به یک باره می ترکند....، بنابراین صفحات تکتونیکی دقیقاً کار سوپاپ های اطمینان زودپز را می کند و باعث تخلیه فشارهای داخلی زمین به مرور زمان می شود و از رخ دادن زلزله های بسیار مهیب جلوگیری می کند. اما در کنار این حالت پستی و بلندی های به شکل کوه و دره ها نیز ایجاد می شود....
Russian Federation
ناشناس
۰۲:۱۵ ۰۹ تير ۱۴۰۱
آها...آفرین...ولی منظورم از این سوال این نبود...این توضیحات رو که میشه پیدا کرد تو اینترنت..دارم دنبال خدا تو این معادله میگردم...اول این که خود کره زمین فهمیده باید این طوری باشه و خودش برای خودش سوپاپ درست کرده یا نه خالق هوشمندش...و دوم این که این خالق هوشمند ممکنه گاهی وقتها زیر زودپز رو کم و زیاد کنه یا نه...دخالتی نمیکنه و میزاره این سیستم روال طبیعی خودش رو طی کنه...و از این دست مسایل؟؟؟به خاطر همین در مورد عدم پیش بینی زلزله پرسیدم...چون ما در مورد زودپز با توجه به شناخت و اطلاعات کامل از میزان درجه حرارت و سایر موارد احتمالا میتونیم محاسبه و پیش بینی دقیق داشته باشیم...ها یا نه نمیشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۹ تير ۱۴۰۱
در جواب باید بگم علم جواب همه این ها رو داره و در حوصله من نمیگنجه تایب کنم همه سوالات البته جوابشونو تو کتاب زمین شناسی یازدهم هم میتونستی پیدا کنی البته اگه تا دیگلم خونده باشی
در نهایت باید بگم خدا زمین رو اینجور حکیمانه خلق کرده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۵:۳۴ ۱۰ تير ۱۴۰۱
خداوند با تدبیر خویش یکسری قدرت هایی را بین موجوداتش قرار داده. مثلاً انسان دارای قدرت اختیار است و از تعقل و هوش بسیار بیشتری نسبت به سایر موجودات برخوردار است‌ اما برخی از قدرت ها مانند تشخیص زمان زمین لرزه را با طبیعتی که برایش مقدر شده را ندارد. در نقطه مقابل، سایر موجودات مثل حیوانات اهلی و وحشی هستند که قدرت تشخیص زمین لرزه را حتی چند روز قبل از رخ دادن زلزله را دارند. مستندی وجود دارد که دوربین های مدار بسته یک محدوده حفاظت شده، آمد و شد حیوانات را در آن محدود به طور طبیعی نشان میداد، اما با پی بردن وقوع زلزه توسط حیوانات، حتی از چند روز قبل آمد و شد حیوانات به صفر رسید و از آن محدوده خارج شده بودند.... این مسأله نشان دهنده ضعف و ناتوانی انسان در برابر خالق است. تنها راه دستیابی انسان به پیش‌بینی زمین لرزه، کشف چگونگی رفتار حیوانات در تشخیص زمان رخدادهای طبیعی مثل زلزله است‌. البته مشکل اصلی شما مباحث توحیدی است که خداوند با فرستادن 124 هزار پیامبر برای انسان ها و قرار دادن کلی نشانه وجود خود را به انسان ها به اثبات رسانده و حجت تمام شده. شما علاوه بر موضوع زلزله، تحقیق کنید چرا آب اقیانوس ها یا دریاهایی که دارای آب شیرین و شور هستند در هم مخلوط نمی‌شوند. گویی که سدی بین آنها است. چرا محور زمین اریب است. از گسیختگی کره ماه که ناسا به آن اشاره داشته چی بوده و یا چه معجزه ای بوده و کلی نشانه های دیگر .‌..
این ها را گفتم، بعداً اون ور نگی کسی نبود بهم بگه.
آخرین اخبار