۸۰ درصد برونشیت مزمن در افراد ناشی از سیگار است

یک فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی در اصفهان گفت: در ۸۰ درصد از موارد، برونشیت مزمن ناشی از مصرف سیگار است.

سمیه صادقی در نشست علمی و خبری که در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، گفت: در ۸۰ درصد از موارد برونشیت مزمن که سردسته بیماری‌های ریوی است با سیگار ارتباط دارد به این شکل که مصرف سیگار فرد را دچار علائمی همانند سرفه، خلط و تنگی نفس می‌کند که بهترین درمان ترک سیگار است.

به گفته او: سن استعمال دخانیات در کشور به حدود ۱۳ سال رسیده که به سرعت در حال افزایش است و سیگار یکی از عوامل مهم مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شود؛ اما قابل پیشگیری است.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان گفت: هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم بسیار گزاف مصرف سیگار بار اقتصادی زیادی را بر جوامع تحمیل می‌کند؛ اما افراد به سبب کاهش اضطراب و استرس به سیگار اعتیاد پیدا می‌کنند در حالی که کاملاً از عوارض مصرف سیگار آگاه هستند، ولی این اثرات کوتاه مدت به عوارض طولانی مدت و گاه جبران‌ناپذیر نمی‌ارزد.

به گفته صادقی: مهمترین عامل سرطان ریه سیگار است درحالیکه اگر یک فرد مصرف کننده سیگار ۱۰ سال اقدام به ترک سیگار کند ریسک سرطان ریه به نصف می‌رسد.

او معتقد است: نه تنها افزایش میزان مرگ و میر‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و ریسک آسم حتی با مصرف روزانه دو نخ سیگار ارتباط دارد بلکه مصرف سیگار با تضعیف سیستم ایمنی بدن عفونت‌های تنفسی، ویروسی و آنفولانزا را نیز در پی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اعتیاد به سیگار در یک خانم باردار عوارضی همانند زایمان زودرس، کاهش وزن نوزاد هنگام تولد و حتی مرده زایی را به دنبال دارد؛ اما لازم به ذکر است که ترک سیگار در هر زمان و در هر سنی مفید است، ولی هرچه در سنین پایین‌تر افراد اقدام به ترک کنند، اثرات سودمند بیشتری دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.