روزنامه‌ای آمریکایی فاش کرد نشستی که چندی پیش در شرم الشیخ میان کشور‌های عربی، اسرائیل و آمریکا برگزار شده درخصوص قدرت موشکی و پهپادی ایران بود.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا امروز (یکشنبه) فاش کرد در نشست محرمانه‌ای که اخیرا در منطقه شرم الشیخ مصر برگزار شد علاوه بر کشور‌های عربی رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز در آن حضور داشته و در آن به بررسی قدرت موشکی و پهپادی ایران پرداخته اند.

براساس گزارش این روزنامه این مذاکرات که پیش از این مطلبی از آن فاش نشده بود در «شرم الشیخ مصر» برگزار شده و اولین بار بود که چنین طیفی از افسران عالی‌رتبه صهیونیستی و عرب تحت نظارت ارتش آمریکا برای بحث در مورد چگونگی دفاع در برابر یک «تهدید مشترک» دیدار کردند.

امارات و بحرین نیز افسرانی را به این نشست اعزام کردند و ژنرال «فرانک مکنزی» فرمانده وقت نیرو‌های تروریستی آمریکا در منطقه (سنتکام) هم به نمایندگی ا زآمریکا در مذاکرات مذکور حضور داشت.

وال استریت ژورنال اعلام کرد یکی از عوامل افزایش همکاری نظامی، تمایل کشور‌های عربی برای دسترسی به فناوری و تسلیحات دفاع هوایی رژیم صهیونیستی در زمانی است که آمریکا اولویت‌های نظامی خود را به سمت مقابله با چین و روسیه تغییر می‌دهد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، با این حال، بحث میان کشور‌های خاورمیانه در مورد همکاری در زمینه دفاع هوایی، راه درازی در پیش دارد و هنوز از نظر دیپلماتیک حساس است. سرهنگ «جو بوچینو» سخنگوی سنتکام در بیانیه‌ای نشست شرم الشیخ را تایید نکرد، اما با بیان این که این «فرماندهی تعهد قاطع خود را به افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه معماری یکپارچه دفاع هوایی و موشکی برای محافظت از نیروی ما و شرکای منطقه‌ای ما حفظ می‌کند»، مدعی شد: ایران عامل اصلی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه است.

به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی به جز امارات از اظهارنظر در مورد این نشست خودداری کردند یا به درخواست‌ها برای اظهارنظر در مورد آن پاسخی ندادند. امارات در مورد مذاکرات اظهارنظر نکرد، اما به موضوع همکاری به طور گسترده پرداخت. دولت امارات اعلام کرد: امارات متحده عربی عضو هیچ اتحاد نظامی یا همکاری منطقه‌ای نیست که کشور خاصی را هدف قرار دهد. علاوه بر این، از هیچ بحث رسمی مربوط به چنین اتحاد نظامی منطقه‌ای آگاه نیست.

وال استریت ژورنال به گفته افراد آشنا با این مذاکرات افزود «در مذاکرات سطح بالا شرم الشیخ، شرکت‌کنندگان در مورد روش‌های اطلاع‌رسانی سریع هنگام شناسایی تهدیدات هوایی به توافق اصولی دست یافتند».

وال استریت ژورنال در ادامه این گزارش افزود: در حال حاضر، آمریکا نقش اصلی را در ردیابی تهدیدات هوایی در سراسر منطقه از پایگاه هوایی «العدید» در قطر جایی که مرکز فرماندهی جنگ هوایی آن برای خاورمیانه قرار دارد، ایفا می‌کند. با این حال، با افزایش «تهدید ایران»، آگاهی فزاینده‌ای در منطقه از اهمیت همکاری گسترده‌تر برای مقابله با زرادخانه هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک و کروز تهران به وجود آمده است. همکاری با اسرائیل در این زمینه نیز نسبت به گام‌های گسترده‌تر مانند تمرین‌های نظامی مشترک یا مانور‌های مشترک نیرو‌های نظامی، حساسیت کمتری دارد».

به ادعای این گزارش، «برای کشور‌های خاورمیانه، ایران تنها خطر بالقوه نیست. گروه‌های شبه‌نظامی سنی نیز در حال توسعه استفاده از پهپاد‌ها برای انجام حملات هستند».

روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت «اردن و مصر که روابط دیپلماتیک آن‌ها با اسرائیل مدت‌ها قبل از توافق ابراهیم بوده، در دفاع هوایی با اسرائیل همکاری می‌کنند. گسترش این همکاری، اما با چالش‌های سیاسی قابل توجهی مواجه است».

مقامات دو کشور عربی گفتند «عربستان سعودی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نکرده است، بعید است که علناً از یک اتحاد دفاع هوایی که شامل اسرائیل نیز باشد استقبال کند تا زمانی که دو طرف روابط خود را رسمی کنند. با این حال، در نشست شرم الشیخ «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و ژنرال «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد نیرو‌های مسلح سعودی حضور داشتند».

طبق این گزارش، «سالم بن حمد النبیط» که هدایت نیرو‌های مسلح قطر را برعهده دارد، و فرماندهان ارشد اردن و مصر نیز در آن شرکت کردند. بحرین که فرمانده نظامی آن بندرت سفر می‌کند و امارات افسران رده پایین‌تری را فرستادند. کویت و عمان هم به مذاکرات نپیوستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۶ تير ۱۴۰۱
برجام یعنی خلع سلاح ایران
میخواید به حال و روز اوکراین بدبخت بیفتید که برای گرفتن یک گلوله هنگام خطر التماس کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ تير ۱۴۰۱
شک نکن،تا حالا که اینگونه بوده
اونم توسط جبهه عبری و عربی و غربی
Iran (Islamic Republic of)
استاد باشارماز
۰۹:۲۱ ۰۶ تير ۱۴۰۱
یه چیزی بگم. آخرش خواهید دید این وسط ایران و آمریکا باقی می مونن. بقیه حکومت های عربستان ،اسرائیل، امارات ،بحرین ، اردن و مصر از بین می رون.
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۰۸:۰۵ ۰۶ تير ۱۴۰۱
اینقدر نگید و ننویسید خاورمیانه، اونها دارند نام کهن ترین قاره را حذف می کنند و شما رسانه ای ها هم به عنوان سرباز پیاده غربی ها عمل می کنید .
بسه دیگه
کی می خواهید چیزی یاد بگیرید .
خاورمیانه = شرق میانه ( لطفا نام آسیا را پیدا کن )
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۰:۲۹ ۰۶ تير ۱۴۰۱
ایران مواظب باش گروه مذاکره کننده مواظب باسن واقعا یک فریب وحیله ای در کار است البته خدا با ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۶ تير ۱۴۰۱
البته خدا با احمق‌ها فکر نکنم چندان باشه
همانطوری که تا حالا باج دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۵ تير ۱۴۰۱
به همین خاطر میخوان برجام رو در قطر پی گیری کنند تا امتیازی باشه برای کشورهای عرب ...
برجام در قطر دارای چند ویژگی است
اول اینکه محبوبیت بایدن در اعراب بیشتر خواهد شد به لحاظ اینکه در این نشست اعراب حضور خواهند داشت
دوم اینکه بایدن که به تازگی قصد سفر به کشورهای اعراب رو داره با این روش رابطه اسرائیل با اعراب رو بیشتر خواهد کرد
و سوم اینکه اعراب دست برتر در این برجام خواهند بود
خواهشن در این خصوص مسئولین درک کنند که چرا اروپایی ها قصد برگزاری جلسه رو در کشورهای عربی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۱
یک توصیه و یک فریب دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۱
ال سعود و امریکا و اسراییل و امارات و بحرین و....بیشترین خرید و تولید و فروش سلاح را در جهان دارند.چندهزار بمب اتم. چندین ناو هواپیما و...انوقت از چند تا پهباد و قایق و موشک ایران میترسند ؟ این ها بهانه است تا گاوهای شیرده را بیشتر بدوشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۱
یک توطئه و یک دسیسه و فریبی دیگر جبهه عبری عربی و غربی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۵ تير ۱۴۰۱
شما شیخ نشینا که برا تحقق شعار نیل تا فرات سنگ تموم گذاشتین و تو دیس کشوراتون رو تقدیم کردین انشاالله رفتن زیر پرچم صهیونیستا مبارکتون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۶ تير ۱۴۰۱
ببینید که گفتم
شاید الان احترامی براتون بذارن
اما یادتون باشه اونا پیشمرگاشون رو شهروند درجه سه و جهار هم حساب تمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ستار
۱۹:۰۹ ۰۵ تير ۱۴۰۱
اولا کشورهای عربی مرد ندارند
دوما هرکدوم از این کشورها فقط با یک موشک از ایران نابود میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۵ تير ۱۴۰۱
کیا به کیا تکیه میکنند؟!!!! کشورک های حوزه خلیج همیشه فارس به رژیم جعلی خانه عنکبوت دل می بندند اونم مقابل کی!!!! بیچاره ها ما هزاران ساله که بودیم و الحمدلله هستیم و انشاالله خواهیم بود با نام بزرگ ایران و ملت مسلمان و رشید ایرانی.راستیموجودیت شما کی بوده؟ ارباب هاتون کی و چطوری ایجاد شدند؟!! یه عدد ۳۰۰ سال و یه عدد کمتر از ۸۰ سال و یه عدد کمتر از ۵۰ سال خودنمایی میکنه!!! سرتون رو از تو برف در بیارین...
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۷:۰۵ ۰۵ تير ۱۴۰۱
۴۰۰ میلیارد دلار اسلحه به گاو شیرده شان یعنی آل سعود فروخته اند؛ به اعتراف خودشان داعش و القاعده خودشان بوجود آورده اند؛ در یمن و سوریه و عراق و افغانستان جنگ راه انداخته اند ؛ انوقت ایران عامل بی ثباتی منطقه است ؟؟!!!
باید تیتر بزنید : شرم الشیخ نشست خبیث الولاده ها .
قبل از انقلاب ، اسرائیل از سال ۱۹۴۸ تا سال ۱۹۷۳ چهار جنگ بزرگ در منطقه ایجاد کرد. در سال ۱۹۸۲ هم لبنان را اشغال کرد.آیا آن موقع هم ایران عامل بی ثباتی بوده ؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۷:۰۴ ۰۵ تير ۱۴۰۱
ما قاره پیما را هم ساختیم تلاش شما بی فایده است و سر به سنگ و سر به دیوار کوفتن است.
درود بر دانشمندان هوافضای ایران.
ما امید داریم که با یاری خدا و تلاش دانشمندان مان مریخ را هم فتح خواهیم کرد.
-
علی
۰۷:۳۵ ۰۶ تير ۱۴۰۱
تا کی می خواید تو توهم زندگی کنید یه کم چشماتون باز کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۶ تير ۱۴۰۱
شما تا کی میخوای خودتحقیری کنی ؟؟!
خود آمریکا و اسرائیل و کل اعراب دارن اعتراف میکنند جلو دار کشورمون نیستند اونوقت تو که یعنی کشورتم هست مخالف حرفهای حتی خود آمریکائیها و... هستی ؟!
ع
امان از رگگگگگگگگگگگگگ !!! که بعضی ندارن که ندارن ..... .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۶ تير ۱۴۰۱
آفرین بر نظر و گفتارتان ۱۱:۳۲با غیرت
آخرین اخبار