با کشف یک مجموعه گچبری دورۀ ساسانی در قلعه دختر مشهد، زوایای تازه‌ای از نخستین بنای ثبت ملی خراسان رضوی مشخص شد.

در پنجمین فصل کاوش باستان‌شناسی در محوطۀ تاریخی بازه هور (قلعه دختر) روستای رباط سفید مشهد، یک مجموعه گچبری دورۀ ساسانی مزین به نقوش هندسی، گیاهی و انسانی کشف شد.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: این فصل از کاوش با هدف شناسایی کاربری مجموعۀ معماری قلعه دختر و تعیین قدمت آثار و بقایای معماری، به کشف آثار مهمی از فرهنگ و تمدن خراسان پیش از اسلام انجامید.

میثم لباف خانیکی گفت: همچنین مشخص شد که این مجموعۀ معماری، آتشکده‌ای مربوط به دورۀ اشکانی و ساسانی است که از یک چهارطاقی آجری و یک تالار ستوندار تشکیل شده است.

او گفت: هر یک از ستون‌های این تالار به گچبری‌های نفیسی مزین و سرستون‌هایی به شکل درخت نخل بر فراز هر ستون تعبیه شده است. همچنین کشف تعدادی گِل مهر از این مجموعه از فعالیت‌های اداری سازمان یافته در این مجموعۀ مذهبی دلالت می‌کند و استفاده از مصالح و تزئینات مرغوب بیانگر اهمیت این مجموعه در حکومت مرکزی ساسانی است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: پیرو تصمیمات اخیر شورای معاونین و فرماندهی یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی، مجموعه تاریخی بازه هور از حفاظت فیزیکی بهره‌مند شده و اقداماتی در راستای ساماندهی و تبدیل این مجموعه به یک سایت موزه در دستور کار قرار گرفته است.

قلعه دختر بازه هور مشهد، یکی از بنا‌های ارزشمند تاریخی دوران قبل از اسلام خراسان بزرگ محسوب می‌شود، این بنا در سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین بنای ثبتی خراسان در فهرست آثار ملی جای گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.