نشست خبری ریاست دادگستری خوزستان به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد.

 دهقانی  گفت: هرکجا از فناوری نوین استفاده شود، تسهیل بخش است که استفاده از  فناوری نوین در تسهیل روند دادرسی، از اهداف این قوه است.

مدیرکل دادگستری خوزستان ادامه داد: باید انتظارات و توقعات مردم از دستگاه برآورده شود همچنین باید قوه، مردمی و اجتماعی شود.

این مقام مسئول گفت: در جهت حمایت از تولید، اشتغال و شرکت‌های دانش بنیان در ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان در جهت رفع موانع تولید و مشکلات آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

آقای دهقانی می‌گوید: ستاد پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان با هدف مانع زدایی در تولید پابرجاست، هرجا واحد تولیدی با مانع روبرو شود، ما در آن ستاد در جهت رفع آن موانع تلاش می‌کنیم.

مدیرکل دادگستری خوزستان گفت: در بحث حفاظت و صیانت در حقوق بیت المال در اراضی ملی و در حوزه، آب، خاک و هرچیز که متعلق به عموم مردم باشد  با حضور دستگاه‌ها و ادارات که متولی  و امین هستند با اقدامات پیشگیرانه، از تصرف و تغییر کاربری‌ها، دست درازی به حریم رودخانه‌ها و آب و.. جلوگیری می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ما در دستگاه قضایی با وجود همه کمبود‌ها در حوزه تجهیزات و کمبود نیروی انسانی با تلاش شبانه روزی در حال خدمت رسانی مطلوب به شهروندان هستیم.

او گفت:  بیش از ۵۰۰ هزار پرونده یکتا به دستگاه قضایی استان وارد شده است.

به گفته  دهقانی؛ بالای ۴۵ درصد دادرسی‌ها الکترونیکی شده که نیازمند انتقال زندانی‌ها به شعب نیست.

مدیرکل دادگستری خوزستان می‌گوید: اگر مردم تمایل داشته باشند می‌توانند ابتدای دادخواست، درخواست کنند که می‌خواهیم از راه دور روند دادرسی رسیدگی شود که اگه درخواست کنند، ما آمادگی و زمینه آن را داریم.

این مقام مسئول ادامه داد: مردم در صورتی که نمی‌توانند حضوری مراجعه کنند‌ می‌توانند اوراق را از طریق دفاتر الکترونیک ارجاع دهند، این موضوع برای وکلا برقرار شده و تلاش می‌کنیم این زیرساخت برای مردم هم فراهم شوند تا خود آن‌ها هم بتوانند از خدمات بهره‌مند شوند.

 او  از آزادسازی ۷۱ هکتار از سواحل آب‌های خوزستان در سه ماهه اول امسال خبر داد و گفت: ۲۷۲/۵ هکتار از تجاوز به حریم آب‌ها در خوزستان رهاسازی شده است.

علی دهقانی گفت: از سال ۱۴۰۰ تا کنون ۷۶ فقره پرونده قصاص صادر شده که  ۱۷ مورد، مربوط به سه ماهه نخست سال بوده و افراد با تلاش شورای حل اختلاف و بزرگواری اولیای دم توانستند به زندگی برگردند.

مدیرکل دادگستری خوزستان درصد مصالحه پرونده قابل سازش در سال گذشته  را ۳۰درصد عنوان کرد و گفت: این مورد در سه ماه اول امسال  به ۴۲درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: در پرونده‌های کثیرالشاکی باید تدبیری اندیشیده شود که مردم سریع به حق خود برسند و باید فوری به آن رسیدگی شود.

او گفت: ۸۰ هزار نفر از مال باختگان کثیرالشاکی به حق خود رسیدند  که قبل از ادامه رسیدگی، برخورد با عاملان در دست اجرا است.

آقای دهقانی می‌گوید:  رویکرد این است از مجازات زندان  به جز  جرائم خطرساز در حد ضرورت استفاده کنیم، چون با مجازات دیگری غیر از زندان می‌توان استفاده کرد.

مدیرکل دادگستری خوزستان  از رشد ۲۹۳ درصدی استفاده از  پابند الکترونیکی و سیاست جمعیت زندان خبر داد.

این مقام مسئول گفت: ۲۶ هزار پرونده در سال ۱۴۰۰ به دادگستری استان وارد شد، به همین میزان پرونده مختومه شده در قاچاق کالا، بهداشت و ارز انجام شده است.

او گفت: در مورد اموال تملیکی ۲ هزار و ۱۲۵ پرونده تعیین تکلیف شده که در فرآیند فروش در چارچوب سازمان اموال تملیکی انجام می‌شود.

علی دهقانی از صدور سند برای ۹۵درصد از اراضی ملی و دولتی خبر داد و گفت:  برای ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی میراث  نیز سند صادر شده.

مدیرکل دادگستری خوزستان گفت: ۳ هزار و ۱۰۰ شکایت از طریق سامانه ملی وارد و بررسی شده است.

به گفته این مقام مسئول؛ از ۷۴۲ معامله دستگاه دولتی و موسسات عمومی ۲۵۹ فقره از معاملات یا اصلاح شده  یا با تذکر در برخی موارد لغو مزایده  و تمدید مناقضه شده.

آقای دهقانی گفت: ۳۰۵ نفر در خوزستان  به تخلفات اداری محکوم شدند.

مدیرکل دادگستری خوزستان جلوگیری از فروش و انتقال ۹۷ قطعه  زمین به ارزش بیش از ۹۰میلیارد تومان  را از اقدامات حوزه بازرسی برشمرد.

این مقام مسئول گفت: تلاش می‌کنیم متناسب با برنامه‌ها و سیاست‌های که ریاست قوه ابلاغ نمودند در دوره تحول و تعالی سندی  برای ارتقا خدمت رسانی استفاده کنیم. از پیشنهادات جامعه نخبگانی استقبال کرده  و به انتقادات  را هم می‌پذیریم و هرآنچه مانع خدمت رسانی به مردم باشد، را ذکنار میزنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.