مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: جنسیت می‌تواند تعیین‌کننده نوع واکنشِ فرد به عوامل خطر باشد.

فاطمه اکبری زاده به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: تحقیقات در زمینه ارتباطاتِ درونِ خانوادگی نشان می‌دهد که دختران نوجوان به حمایت و انظباط والدین واکنش مثبت نشان می‌دهند درحالی‌که گاهی واکنشِ پسران نوجوان به برقراری انضباط، منفی است و نوجوان را سرکش‌تر می‌کند.

او می‌گوید: همچنین تحقیقات نشان می‌دهد در زمینه رفتار‌های خطرناک در مدرسه، رفتار‌های پرخاشگرانه در پسران و مشکلات یادگیری در دختران، علت اصلی روابط اجتماعی ضعیف با همسالان است. وی ادامه داد: این روابط عمومی ضعیف می‌تواند منجر به طرد، تجربه منفی از مدرسه و رفتار‌های مشکل‌آفرین مانند سوءمصرف مواد شوند.

به گفته این روانشناس، یکی دیگر از عوامل خطر در دوران کودکی رفتار‌های پرخاشگرانه در خردسالی است که باید موردتوجه والدین قرار بگیرد.

او می‌گوید: اگر والدین از طریق رفتار‌های مثبت به این مشکل توجه نکنند، این موضوع می‌تواند هنگام ورود کودک به مدرسه به عوامل خطر بیشتری منجر شود؛ رفتار‌های پرخاشگرانه در مدرسه ممکن است به طرد همسالان، تنبیه معلمان و شکست تحصیلی منجر شود.

این مسئول بهداشتی گفت: مداخلات پیشگیرانه نداشتن نسبت به این مشکلات می‌تواند منجر به مشکلات رفتاری بسیار جدی شوند که کودک را در خطر سوءمصرف مواد قرار دهد؛ مانند فرار از مدرسه و ارتباط با همسالانی که مواد سوءمصرف می‌کنند.

اکبری زاده یکی دیگر از عوامل سوق‌دهنده فرزندان به سمت سوءمصرف مواد را انتقال‌های مهمِ زندگی کودکان و نوجوانان دانست و گفت: این انتقال‌ها شامل تغییرات مهم در رشد جسمانی (مثل، بلوغ)، یا موقعیت‌های اجتماعی (مانند اسباب‌کشی یا طلاق والدین) است که در این مواقع، کودکان و نوجوانان برای رفتار‌های مشکل‌آفرین بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند.

او همچنین به نقش مهمِ حفاظتی خانواده در بیرون از خانه تأکید کرد و گفت: هنگام انجام فعالیت‌هایی در بیرون از خانه هم‌خانواده نقش محافظتی مهمی برای کودکان می‌تواند داشته باشد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: هنگامی‌که کودکان خارج از خانه هستند، بارزترین عوامل محافظ کننده متناسب با سن عبارت‌اند از: تعیین محدودیت‌های رفت‌وآمد، اطمینان از نظارت سایر بزرگ‌سالان از فعالیت‌های فرزندان در خارج از منزل، شناخت دوستان فرزندان و اجرای قواعد و قوانین خانوادگی.

اکبری زاده اعلام کرد که ابتلاء به اختلالات افسردگی، اختلال بیش فعالی و نقص تمرکز اختلال شخصیت ضد اجتماعی و اختلال استرس پس از ضربه و همچنین اوایل نوجوانی و ورود به دبیرستان، ورود به دانشگاه و ورود به بازارکار از جمله عوامل و موقعیت‌هایی است که می‌تواند برای فرزندان خطرناک باشد.

یکم تا هفتم تیرماه به عنوان هفته ملی مبارزه با مواد مخدر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.