مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: پارسال ۲۰۰ نفر برای درخواست سقط جنین درمانی به مراکز پزشکی قانونی زنجان مراجعه کرده اند.

ستاره گفت: پارسال  ۱۲ هزار نفر برای درخواست سقط جنین درمانی به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کرده‌اند که سهم استان زنجان در این مدت ۲۰۰ نفر بود.

او می گوید: تنها موردی که افراد با درخواست شخصی و بدون نامه سیستم قضایی می‌توانند به پزشک قانونی مراجعه کنند، سقط جنین است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: با توجه به قانون حمایت از خانواده و تعالی جمعیت روند کار سقط جنین تغییراتی داشته اما دستورالعمل قبلی سقط جنین کماکان پا برجا است و موضوعی که تغییر یافته، این است که پس از جمع‌آوری مدارک، پرونده باید به کمیسیون ارجاع داده شود که اعضای این کمیسیون نیز شامل دو پزشک متخصص و یک قاضی است.

ستاره گفت: پزشکی قانونی تکالیفی که طبق ماده ۵۶ قانون تعالی جمعیت بر عهده دارد را به طور کامل انجام می‌دهد و به نظر می‌رسد این رویه که دولت در حوزه جمعیت اتخاذ کرده، درصد سقط‌های جنایی را کاهش داده است، هر چند باید کار کارشناسی در این حوزه صورت گیرد.

او می گوید:  آزمایش‌های DNA در بسیاری از حوزه‌ها و پرونده‌های قضایی مشکل‌گشا بوده است و با توجه به این موضوع برای راه‌اندازی این آزمایشگاه در استان پیگیری‌هایی انجام شده است و اگر استان‌ها خودشان بتوانند برای راه‌اندازی این آزمایشگاه بودجه تهیه کنند، تهران مخالفتی با راه‌اندازی آن در استان‌های غیرقطب ندارد، اما راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ها بسیار هزینه‌بر بوده و جذب نیروی تخصصی نیز در این آزمایشگاه‌ها از دیگر مواردی است که تامین آن ممکن است دغدغه باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: در زمینه الکترونیکی شدن خدمات، استارت کار در بسیاری از امور در پزشکی قانونی زده شده است؛ از جمله این اقدامات می‌توان به راه‌اندازی نرم‌افزار تخصصی معاینات و ارتباط دادن آن به سیستم مکاتبات قضایی و انتظامی، دریافت الکترونیک پرونده‌های بیمارستانی، بهره‌برداری از فیبر نوری، برگزاری برخی از کمیسیون‌ها به صورت آنلاین و مشاهده و بررسی الکترونیکی گرافی‌های رادیولوژی اشاره کرد.

به گفته ستاره یکی از مشکلات بزرگی که پزشکی قانونی استان از آن رنج می‌برد، هم‌خوانی نداشتن فضای پذیرش با حجم مراجعان است.

او می گوید: طبق مصوبه‌ای که از تهران گرفتیم، بنا شد فضای پذیرش ۱۰۰ متر افزایش یابد که با اقدامات انجام شده، امیدواریم طی ماه‌های آینده وضعیت پذیرش بهبود یابد.

ستاره با بیان اینکه رتبه‌های مختلفی طی سال‌های گذشته توسط پزشکی قانونی استان به دست آمده است، ادامه داد: از آخرین رتبه‌ها می‌توان به کسب جایگاه دوم استان‌های غیرقطب در حوزه آموزش در سال ۹۹ و کسب رتبه سوم روابط‌عمومی در سال گذشته اشاره کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: همه دستورالعمل‌های علمی و اداری ابلاغیه سازمان پزشکی قانونی در استان اجرایی شده و همه تلاش‌ها بر این بوده که از نظر علمی از هیچ استانی  عقب نمانیم.

او می گوید:  سازمان ۱۲۵ طرح برای ساخت و ساز دارد، با پیگیری‌های انجام شده، چهار طرح از این ۱۲۵ طرح در شهرستان‌های ابهر، خرم‌دره، طارم و ماه‌نشان است که امسال سازمان پیگیر شده تا عملیات اجرایی این طرح‌ها آغاز شود که در همین راستا نامه‌نگاری‌هایی با فرمانداران برای اختصاص زمین انجام شده است.

ستاره گفت:  اخیراً ۳۴۰ میلیون تومان اعتبار توسط سازمان به استان زنجان برای تجهیزات آزمایشگاهی تخصیص یافته که مقدمات کار‌ها انجام شده و تا ۱۵ روز آینده این تجهیزات خریداری خواهد شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: طی سال‌های اخیر برنامه‌های خوبی در حوزه کاهش نزاع اجرا شده و دستگاه‌های مرتبط به این موضوع حساس‌تر شده‌اند.

او می گوید: در بحث خشونت خانگی عوامل متعددی دخیل است که از جمله آن‌ها می‌توان به اقتصاد، شرایط فرهنگی و منطقه آب و هوایی اشاره کرد؛ این خشونت‌ها تنها مختص جامعه ما نیست و در همه جوامع با اشکال متفاوت وجود دارد که باید در این حوزه اقدامات تحقیقاتی انجام شود.

ستاره گفت:  پرونده‌های پزشکی هم به پزشکی قانونی و هم به نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود و طی سال‌های اخیر قسمت عمده این پرونده‌ها به پزشکی قانونی ارجاع داده شده و همه تلاش ما بر این است که با دقت این پرونده‌ها رسیدگی شود.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان همه آزمایش‌های سم‌شناسی، آسیب‌شناسی و سرولوژی در استان انجام می‌شود و فقط یک آزمایش ‏DNA تایپینگ در استان انجام نمی‌شود، زیرا تجهیزات این آزمایشگاه‌ها بسیار هزینه‌بر است و این آزمایش فقط در ۱۰ استان پرجمعیت کشور انجام می‌شود.

او می گوید: حجم کار در پزشکی قانونی بسیار بالا است و اکثراً با افرادی سر و کار داریم که عزیزان خود را از دست داه‌اند و شرایط روحی مناسبی ندارند و همین موارد از چالش‌های پیش روی جذب نیرو در پزشکی قانونی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.