رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: صدور مجوز تاسیسات جدید گردشگری باید با توجه به ظرفیت‌ها و امکان سنجی هر محله به‌ویژه محله‌های تاریخی مدنظر گرفته شود.

احمد دانایی‌نیا در نشست رفع موانع و مشکلات محله‌های تاریخی در مسجد و محله تاریخی آقابزرگ کاشان گفت: صدور مجوز تاسیسات جدید گردشگری منطبق با ظرفیت‌ها و امکان سنجی هر محله به مدیریت فرهنگی ما در این حوزه بستگی دارد.

او می‌گوید: از آنجا که راه‌اندازی تاسیسات گردشگری در بافت‌های تاریخی به منزله اکسیژن مصنوعی است زمانی محله‌ها حیات و پویایی خود را خواهد یافت که ساکنان واقعی که محله را ترک کردند بازگردند و در آن رفت و آمد کنند.

به گفته او، نباید این موضوع پیش بیاید که هر خانه‌ای در بافت تاریخی تبدیل به اقامتگاه گردشگری شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: تپش نبض بافت تاریخی در هیاهوی ساکنان بومی محله‌ها و جاری بودن زندگی واقعی در آن است.

دانایی‌نیا گفت: تلاش ما در احیای محله با همه کارکردهای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آن است البته در احیا و باززنده‌سازی خانه‌های تاریخی باید حرمت و آسایش مردم محلی حفظ و نباید آسایش در محلات سلب شود.

به گفته او، نبود حلقه‌های هم اندیشی یکی از عوارض مهم زنده نبودن و ناکارآمدی بافت تاریخی است. محله‌ها و بافت‌های تاریخی نیازمند حلقه‌های هم‌اندیشی مدیران تاسیسات گردشگری با ساکنان محله هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: کاشان به لحاظ وجود قابلیت‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری مورد توجه گردشگران قرار گرفته که این مهم می‌تواند یک فرصت و تهدید در کنار هم تلقی شود.

دانایی‌نیا گفت: معضلات و مشکلات با نشستن در اداره‌ها برطرف نمی‌شود بلکه ریشه مشکلات را باید در محله‌ها جست و جو کرد. میراث فرهنگی متعلق به یک گروه ۵۰ تا ۶۰ نفره اداری نیست و این تفکر از ریشه و بن باطل و در هیچ کجای دنیا این گونه نیست بلکه مردم میراث داران واقعی شهر هستند.

نشست رفع موانع و مشکلات محله‌های تاریخی در مسجد و محله تاریخی آقابزرگ کاشان با سخنان ريیس اداره و مسئولان واحدهای میراث فرهنگی و گردشگری با معتمدین محلی و مدیران مراکز اقامتی مستقر در محله تاریخی آقابزرگ علاوه بر بازدید رئیس میراث از حوزه‌های مرتبط در محله انجام و مقرر شد مشکلات و معظلات طبق مصوبه‌ای در کارگروه ساماندهی محله‌های تاریخی پیگیری و اجرا شود.

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان مقرر کرد طبق برنامه ریزی‌ انجام شده دوشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء بازدید از مرکز محله‌های تاریخی همراه با گفتگو با مسئولان مرتبط در فضایی صمیمی برای بررسی مشکلات و تصمیم گیری لازم انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.