افشاگری مرکز مطالعات خاورمیانه در اروپا:

«فضای ابری گوگل» جان فعالان مدنی در عربستان را تهدید می‌کند

یک مرکز مطالعات اروپایی تایید کرد با وجود تضمین‌هایی گوگل می‌دهد، اما فضای ابری آن جان فعالان عربستانی را به خطر می‌اندازد.

محافل رسانه‌ای اروپایی از قصد گوگل برای ایجاد «فضای ابری» در عربستان سعودی انتقاد کردند، زیرا این امر تهدیدی برای زندگی فعالان مدنی در این کشور است.

دویچه وله آلمان در گزارشی که توسط مرکز اروپایی برای مسائل خاورمیانه منتشر شده است، تاکید کرد که علیرغم تضمین‌های گوگل، فعالان حقوق بشر و سازمان‌های مدنی هشدار می‌دهند که برنامه‌های این شرکت جان مخالفان در عربستان سعودی را به خطر می‌اندازد.

این شبکه هشدار داد که وقتی صحبت از جاسوسی دیجیتال به میان می‌آید، عربستان سابقه بدی دارد. گزارش شده است که دولت عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ از برنامه بدنام جاسوس افزار پگاسوس (بدافزار رژیم صهیونیستی) برای جاسوسی از اعضای خانواده جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف، که در آن سال در داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شد، استفاده کرده است.

یک سال بعد، دو کارمند سابق عربستان که برای توییتر در آمریکا کار می‌کردند متهم شدند که از این سایت برای افشای صدا‌های منتقد نظام پادشاهی در این پلتفرم محبوب استفاده می‌کردند. و سال گذشته حکم بیست سال زندان برای یک سعودی به نام عبدالرحمن الصدان به دلیل تمسخر پادشاهی عربستان در توییتر صادر شد.

هنگامی که صحبت از موتور جستجوی غول پیکر گوگل، پرکاربردترین موتور جستجو در جهان به میان می‌آید، این شرکت تاکید می‌کند که از داده‌های کاربران محافظت می‌کند، اما اخیراً اختلافاتی بین این شرکت و دولت‌های مستبد ایجاد شده است.

علیرغم شفافیت مسائل سیاسی در مورد ایجاد یک فضای ابری در عربستان سعودی، بسیاری از مردم از نگرانی‌های فنی پشت ایجاد به اصطلاح «سرویس‌های ابری» آگاه نیستند.

کاربران برای مقاصد شخصی یا تجاری، دستگاه‌های اینترنتی را با استفاده از آنچه به عنوان «ابر» شناخته می‌شود، استفاده می‌کنند، به این معنی که داده‌های عکس‌ها، اسناد، موسیقی، ایمیل و سایر پیام‌ها در جایی غیر از تلفن هوشمند یا رایانه ذخیره می‌شوند.

همچنین، برنامه‌ای که به کاربر امکان پخش موسیقی یا ارسال تصاویر را می‌دهد، از طریق رایانه‌های بزرگ در مکان‌های دیگر اجرا می‌شود، به این معنی که دسترسی و عملکرد کاربر به برنامه از طریق اتصال به اینترنت است.

در همین راستا، اصطلاح «ابر» به مکان‌های سیستم‌های کامپیوتری خارجی در جایی که به «مرکز داده» معروف شده است اشاره می‌کند.

مروه فطافطه، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در مرکز «Access Now» در پاسخ به سوالی دراین خصوص گفت: مشکل این است، «قوانین تنظیم کننده اینترنت در عربستان سعودی مبهم هستند و می‌توان از آن‌ها سوء استفاده کرد.»

فطافطه تاکید کرد در یک رژیم استبدادی مانند عربستان، تصور اینکه چگونه گوگل یا هر کسی می‌توانند دولت را به چالش بکشند، دشوار است. قانون جرایم سایبری عربستان سعودی که در سال ۲۰۰۷ در عربستان سعودی اجرایی شد، یکی از سرکوبگرانه‌ترین قوانین منطقه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار