از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، پرورش کبوتر‌ها میان مصری‌ها، رومی‌ها و یونانی‌ها رواج داشته است.

«کبوتربازی» یا همان «کفتربازی» خودمان هر چند دارای تاریخچه قدیمی است، اما در دوران کنونی هم مخاطبان و علاقه‌مندانی دارد که حاضرند چندین میلیارد برای خرید یک کبوتر هزینه کنند! درست خواندید، چندین میلیارد. شاید باورتان نشود، اما به گزارش فرارو گران‌ترین کبوتر با نام «آرماندو» حدود ۱۴ میلیارد تومان در یک مزایده در کشور چین به یک شهروند چینی فروخته شد. هرچند خیلی‌ها هم از رفتار کبوترپران‌ها و حضورشان در پشت بام‌ها ناراحت اند، اما در ادامه در کنار نگاهی به تاریخچه پرورش کبوتر، به قیمت آن‌ها پرداخته ایم.

نگاهی به تاریخچه پرورش کبوتر

از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، پرورش کبوتر‌ها میان مصری‌ها، رومی‌ها و یونانی‌ها رواج داشته است. پس از آن ایرانیان، اعراب و ترک‌ها از این پرنده به‌عنوان وسیله ارتباطی، برای رساندن نامه و اطلاعات محرمانه به‌خصوص در زمان جنگ استفاده می‌کردند. برای نمونه آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم برای نقل و انتقال پیام و اخبار مهم جنگ و حتی جاسوسی با گرفتن عکس از کبوتران بهره برده‌اند. چند سال پس از جنگ جهانی دوم در ارتش آمریکا واحدی به‌عنوان کبوتر‌های نامه‌بر وجود داشته که نمونه‌هایی از کبوتر‌های جاسوسی آن دوران نیز به جا مانده است.

در کشور ما هم از گذشته‌های دور کبوتر مورد توجه بوده و کبوترداران کارخانه تولید کود مرغوب و طبیعی به حساب می‌آیند. کود کبوتر علاوه بر کشاورزی در مواردی برای دباغ خانه‌ها و کارخانه‌های ساخت باروت استفاده می‌شده است. با این حال مسلم است از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح، کبوتر در مصر وجود داشته و فراعنه مصر به‌عنوان پِیک از آن استفاده می‌کردند و حتی آن را پرنده‌ای مقدس می‌دانستند. یونانی‌ها هم چندین هزار سال قبل از میلاد از کبوتر به‌عنوان قاصد استفاده می‌کردند و نام برندگان ورزش‌های المپیک را به پای آن‌ها می‌بستند و به وطن‌شان می‌فرستادند. پس از مصر؛ ایران، چین و روم نیز از قدیمی‌ترین مراکز پرورش و تربیت کبوتر در اعصار گذشته بوده‌اند. تاریخ نشان می‌دهد که کوروش کبیر برای ارسال اخبار محرمانه به نقاط مختلف کشور پهناور خود، کبوترانی در اختیار داشته است. دریانوردان، در هنگام سفر کبوتر‌ها را با خود می‌بردند و پس از رسیدن به مقصد، آن‌ها را با نامه‌هایی به محل سکونت خود می‌فرستادند، تا خانواده‌هایشان را از وضعیت و تاریخ بازگشت خود مطلع کنند.

قیمت و هزینه نگهداری

«محمدپور رحیمی» عضو «انجمن دوستداران کبوتر‌های مسافتی ایران» درباره قیمت کبوتر‌ها به فرارو می‌گوید: «جدا از مخارج غذا و نگهداری این پرنده، قیمت خود کبوتر‌ها با توجه به نژاد و اصالتشان فرق دارد.» به گفته او قیمت کبوتر‌ها در ایران از ۱۵۰ هزار تومان تا ۴۰۰ میلیون تومان تفاوت دارد و البته شاید تعدادی هم کبوتر‌های اصیل و گران قیمت خارجی داشته باشند که قیمت‌شان بیشتر از این حرف‌هاست و شاید خیلی‌ها باور نکنند.» جدا از ارزش مادی، این حیوانات به مراقبت و نگهداری ویژه‌ای نیاز دارند. یک عضو دیگر انجمن دوستداران کبوتر درباره مخارج نگهداری کبوتر می‌گوید: «اگر در خانه ۵۰ عدد کبوتر داشته باشیم برای سیر کردن شکم آن‌ها در طول شبانه‌روز، نیازمند ۱۰۰ هزارتومان گندم هستیم، بنابراین هرچه تعداد کبوتر‌ها زیاد باشد، هزینه‌ها سنگین‌تر می‌شود و مراقبت از آن‌ها زمان و فرصت بیشتری می‌خواهد.»

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها: کبوتر ، جالبترین ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۶:۱۰ ۰۵ تير ۱۴۰۱
سرخی چشم کبوتر هیچ می دانی که چیست
نامه ام می برد و بر احوال دل خون می گریست
۸۰تاکبوتر کاشونی دارم .حاصل ۳۵ سال زحمت
گلچین شده کله جوزی کاشون.کله دمسبز مهر
ماهرو چشم آبی
سرخ وسبز تسمه ای سفید چش نوک سفید
سرور هفت رنگ همه کاکل میخ .
بهترین انرژی را من از اینا میگیرم
نوکر عشق بازا هستم
Germany
0011
۱۰:۵۵ ۰۳ تير ۱۴۰۳
درود بر شما.... سرور هات رو خدا برات نگه دارد ک شاه کبوتران سرور هفت رنگه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۵ تير ۱۴۰۱
فقط خود این اقای محترم وعاشق میدونه لذت این حیوونا بفهمه که غیرقابل وصف هست وتمام عشق بازای محترم که تجربه عشق بازی دارن باکفتراشون. خدا خیرت بده. شما توجه کنید کبوتریه حیوون پاکو مقدسه چون همیشه جاشون روگلدسته ها امزاده ها امامرضا کربلا حتی کعبه هستن اما کوچکترین فضله ایی اونجا جانمیزارن وفاداریشون مثل خودشون اسمانی هست من خودم اگه کبوتر ازم جدابشه به چندروزنمیکشه اتفاقات پیدرپی حتی میدونم زنده نمیمونم
-
deana
۱۵:۰۲ ۰۴ تير ۱۴۰۱
من از این کبوترا دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۳ تير ۱۴۰۱
بچه بودم کفتر کله ای داشتم جلد بود هر جا می بردم بر می گشت. ساعتی بود راه خونه براش مثل اب خوردن بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۳ تير ۱۴۰۱
کفتر بازی شرافت داره به سگ بازی و نگهداری سگ.خصوصا در آپارتمانا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۳ تير ۱۴۰۱
کفتر عشق من ۴تا کبوتر دارم به دنیا نمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل محمدیان
۱۰:۳۶ ۰۳ تير ۱۴۰۱
دستم وهیچ وقت دست دختر مردم نگرفتم دستم و کفتر خودمو گرفتم
افتخار تمام کفتر باز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۳ تير ۱۴۰۱
من یه کبوتر دم سیاه دارم ۲میلیارد هم نمیدمش
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۰:۱۳ ۰۲ تير ۱۴۰۱
خیلی قشنگ دمت گرم با این حیوانات من چشم روشن شد
همه خوشگلند برا عشقیها ارزش داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۲ تير ۱۴۰۱
خدا شفا بده.....
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۰۰:۱۱ ۰۵ تير ۱۴۰۱
خدا بهش سعادت داده افرین به این منبع عشقو صفا. دم همه‌ی عشقبازی اسمون نگاه، گرم گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
عشق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
اینهمه بازی چرا کفتربازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۲ تير ۱۴۰۱
چون عشق باز نیستی،دلت صاف و زلال نیس داداش من،کفتر باز حرمت داره عاشقه،عشق پاک،ن دنبال ناموس مردم به بهونه عشق بازی،دمه همه کفتر باز گرم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا فرهادی
۰۴:۲۸ ۰۳ تير ۱۴۰۱
نگو کفتر بازی،،،، بگو عشق بازی،
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۲:۰۲ ۰۲ تير ۱۴۰۱
۳۰۰تا کفتر هم بخدا روزانه ۱۰۰ تومن گندم نمیخاد چه خبره هرکفتری روزانه میشه اینجوزی که گفته ۲۰۰۰هزارتومن خرج هر کفتری روزانه ۵۰گرم گندم زیادشم هست میشه ۵۰تا ۵۰ گرم ۲نیم کسلوم میشه نهاتش ۴۰تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۰۵ تير ۱۴۰۱
کاکا کفتر هزارتاهم غذابدی از جیب تونرفته رزق خودشه فقط بواسطه تو مرسه بهش
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
آنقدری که سیاست‌بازان اینروزها مزاحم مردم هستند، هیچ بازیکن دیگری مزاحمت ندارد؟
هیچ انسانی در این دنیا بدون بازیچه نیست! انسان‌ها از بدو تولد تا لحظه مرگ همواره در حال بازی کردن هستند؛ در این میان تنها اسباب‌بازی‌ها تفاوت دارند. ماشین‌باز، لوازم صوتی/تصویری‌باز، گل و گیاه‌باز، لباس‌باز، ماشین‌باز، موتورباز، ... باز وووو تا بالاترین مناصب: سیاست‌باز! فکر می‌کنید رقابت سیاسی و فتح جایگاه‌های نظام سیاسی یک کشور چیزی بجز یک رقابت برای برنده شدن است؟ این یعنی همان بازی! در تمام این بازی‌ها هم بازیگر بی‌آزار و قابل قبول و بلکه قابل تحسین هست و هم بازیگر مزاحم و مردم‌آزار. آیا در بازی با ماشین نمیشه مردم آزار و مزاحم بود؟ یا موتورباز، یا گل و گیاه باز، یا موسیقی‌باز، یا ورزش‌باز و و و و بزرگترین آن یعنی سیاست‌باز! که با بازی خود برای کسب قدرت سیری‌ناپذیر است و می‌تواند خون یک ملتی را در شیشه کند! پس؛ مزاحم می تواند در هر لباس و شکل و فرقه‌ای باشد. کبوتر موجود بی‌آزار و بسیار دوست داشتنی و باوفایی‌ست. عاشقان واقعی کبوتر سر در کار خود دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۲ تير ۱۴۰۱
آفرین بر تو
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۵:۳۱ ۰۲ تير ۱۴۰۱
خیلی خوب و شایسته توضیح دادید بسیار عال
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۶:۱۸ ۰۲ تير ۱۴۰۱
عالی گفتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۳ تير ۱۴۰۱
قدر عشق بازها و به قول بعضی ها کفتر بازها ، را نداشتند!! الان شاهد سگ بازها و میمون بازها و خوکچه بازها و ......هستیم !!! خوش بحال قدیمها و عشق بازهای قدیمی که یه پارچه معرفت بودن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۲ تير ۱۴۰۱
کبوتر ایرانی از لحاظ رنک آمیزی
تیپ قد قوار و (پرش)جای سخن
زیاد داره وقتی این مبلغ ها داده
میشود بابت عشق هست
عشق هم قیمت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۱ تير ۱۴۰۱
اینا که تهرونی هستن و قیمت انچنانی ندارن.اون کبوتر که شما عکسشا نزاشتی کبوتر پلاکی یا مسافتی است البته کبوتر نوک قنار هم دارریم که پولش زیاد باشه ولی در حد ده یا بیست ملیون به هر جهت عشقه دیگه تا کبوترت بپره از بندر عباس و بشینه کف خونه تو یزد تا حتی اصفهان نمیدونید ادم چه حالی پیدا میکنه از یه طرف میخای براش جون بدی از یه طرف اب میخاد بهش نمیتونی بدی ..این کاره ها میدونن چی میگم و چه کیفی داره بعدش ۰
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۲:۱۸ ۰۱ تير ۱۴۰۱
با زندگی امروزی و آپارتمان نشینی کم کم نگهداری از کبوتر منسوخ می‌شود و نژادهای اصیل ایرانی کم کم از بین می‌روند.و این جای تاسف دارد.
نگهداری کبوتر چنانچه درست و با رعایت اخلاق اجتماعی انجام شود با آن کفتر بازی که در ذهن قدما هست تفاوت اساسی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۳ تير ۱۴۰۱
خب از بین برن. خیلی تحفه ان نژاد های اصیل؟ اصلا هم جای تاسف ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۱ تير ۱۴۰۱
جالب بود
آخرین اخبار