عرفانی نسب گفت: متاسفانه دو سال پی در پی را با مشکلات آبی پشت سر گذاشتیم.

با توجه به کمبود آب در استان مرکزی، نشست مدیران آب و برق استان با ائمه جمعه در جهت فرهنگ سازی مصرف بهینه در سد کمال صالح اراک برگزار شد.

عرفانی نسب مدیر عامل آب و فاضلاب استان مرکزی در این نشست مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

متاسفانه دو سال پی در پی را با مشکلات آبی پشت سر گذاشتیم که ۳۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت شده و تفرش و مامونیه دو شهر تنش دار در این زمینه در استان هستند که باید مدیریت شود.

چاه، قنوات و سد‌ها سه منبع مهم در تامین آب هستند و حدود ۷۲۱ نقطه تامین آب در استان وجود دارد که تامین آب می‌شود و فرهنگ سازی در مدیریت آب بسیار ضروری است و باید الگوی مصرف در جامعه رعایت شود تا با مشکلات بیشتری روبرو نباشیم.

حدودا ۸۴ درصد از مشترکین استان مرکزی در بخش خانگی و ۱۶ درصد در بخش غیرخانکی هستند که بخش خانگی با توجه به مدیریت منابع می‌تواند کمک خوبی داشته باشد.

۷۰ درصد از مصارف خانوار‌ها در آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام است و میتوان در این بخش رعایت مصرف و صرفه جویی زیادی داشت.

در استان مرکزی نزدیک به ۵۰ درصد شبکه‌های شهر و روستا عمر بالاتر از ۲۰ سال دارند که وضعیت مناسبی نیست و برنامه‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب در راستای اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده است.

علیرغم همه محدودیت‌ها سال قبل حدود ۱۵۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده استان در بخش شبکه توزیع آب اصلاح شد، اما سرعت بخشیدن به این مهم اعتبارات بیشتری می‌طلبد.

تقریبا ۹۰ درصد از آب کشور در بخش کشاورزی است و حدود ۶ درصد در بخش شرب و حدود ۴ درصد در حوزه صنعت مصرف می‌شود که توجه به بخش کشاورزی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

در آستانه هفته صرفه جویی یکم تا هفتم تیرماه هستیم که در این هفته برنامه‌های متنوعی در راستای تشویق و مصرف بهینه به مشرکین برنامه ریزی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.