یکی از مقامات ارشد ترکیه اعلام کرده است آنکارا در راستای حفظ ارتباطات خود با دو طرف درگیر در جنگ، درباره ارسال سلاح به اوکراین احتیاط خواهد کرد.

رئیس آژانس صنایع دفاعی ترکیه پس از ماه‌ها ارسال پهپاد‌های جنگی به اوکراین اعلام کرد آنکارا باید در مورد تحویل تسلیحات بیشتر به اوکراین محتاط باشد.

به گزارش وال استریت ژورنال، اسماعیل دمیر، رئیس آژانس صنایع دفاعی ترکیه و یکی از مقامات ارشد دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ارسال سلاح به اوکراین گفت: «چیز‌هایی در جریان است، اما من در موقعیتی نیستم که بگویم. با این حال (در خصوص ارسال تسلیحات) ما بسیار مراقب هستیم».

دمیر در ادامه گفت: «ترکیه تنها کشوری است که حدس می‌زنم می‌تواند با هر دو طرف (روسیه و اوکراین) تماس بگیرد و آن‌ها را به میز صلح دعوت کند. اگر ده‌ها هزار سلاح را به یک طرف جنگ بفرستید، چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟»

به گزارش وال استریت ژورنال، این اظهارات نشان می‌دهد که چگونه ترکیه به طور فزاینده‌ای در حال بازی کردن نقش میانه در درگیری روسیه و اوکراین است. بدین معنا که از هر دو طرف در راستای منافع خود سود می‌برد. ترکیه بر خلاف کشور‌های بلوک غرب، روسیه را تحریم نکرده و تجارت با این کشور را حفظ کرده است. ترکیه از ورود پول روسیه به اقتصاد خود استقبال کرده و دو دور مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین را که بدون توافق پایان یافتند، تسهیل کرده است.

گفتنی است، پهپاد‌های «بیرق‌دار» ترکیه که به اوکراین ارسال شده بودند، در ابتدای جنگ نقش اساسی را در منفجر کردن کاروان‌های نظامی و غرق کردن کشتی‌های جنگی روسیه داشتند. یک مقام آمریکایی پیش‌تر اعلام کرده بود ترکیه سه ماه پیش گفته پهپاد‌های بیشتری در راه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۳:۲۳ ۰۳ تير ۱۴۰۱
با دودوزه بازی اقتصادشون را قوی می کنن مثل زمان جنگ ایران و عراق که توربوت اوزال رییس جمهور ترکیه بود .
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۰:۵۷ ۰۳ تير ۱۴۰۱
ترکیه با سیاست درست باعث پیشرفت کشورش شد برعکس ایران که با دشمنی های بی نتیجه با اکثر کشورها باعث عقب ماندگی کشور و آورم و نابودی اقتصاد کشور شده است ای کاش اندکی از سیاست ترکها را داشتند که با دوستی با همه طرف ها منافع خود را تامین و کشورش را در منطقه پیشرفته کرده از هر لحاظ ولی مسؤلان ما اندر خم یک کوچه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۱ تير ۱۴۰۱
ترکیه یک سیاست با همه دوست و در پشت سر دشمن اقتصادش قوی کرد اما ایران سیاست نداره رو بازی میکنه برای همین همیشه بیچاره هست
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۶:۴۴ ۰۱ تير ۱۴۰۱
ترکیه باید بتواند درک کند که دوره نفوذ عثمانیان به سر آمده و دیگر خبری از ترکتازی نیست. ترکیه باید روستای سویه را پس بدهد و از دوستی با دواعش دست بردارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۰۱ تير ۱۴۰۱
پهپادهای مدل بیرقدار ترکیه اوایل هشتاد و هشت عدد بود که همگی الان ساقط شدند. میشه گفت همون اوایل ساقط شدند
آخرین اخبار