رئیس پلیس فتای استان زنجان گفت:اعضای یک باندکه باارسال پیامک جعلی ابلاغیه قضائی اقدام به کلاهبرداری ازمردم می‌کردند،دستگیرشدند.

سرهنگ موسوی گفت: با مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا و ارائه شکایاتی مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب آن‌ها رسیدگی به موضوع در دستور کار مأموران پلیس فتای استان زنجان قرار گرفت.

او می گوید: ماموران در بررسی‌های صورت گرفته دریافتند که کلاهبرداران با ارسال پیامک جعلی ابلاغیه ثنا و فریب قربانیان به روش نصب نرم افزار‌های مخرب بر روی موبایل، اطلاعات گوشی و اطلاعات کارت بانکی آن ها را هک و از آن‌ها سوء استفاده می‌کردند.

رئیس پلیس فتای استان زنجان گفت: مأموران در بررسی‌های خود دریافتند که نرم افزار جعلی این افراد به گونه‌ای طراحی شده که به واسطه نصب این نرم افزار بر روی گوشی مخاطبان، به تمامی پیامک‌های کاربران دسترسی پیدا کرده و از طریق دریافت اطلاعات و رمز کارت‌های بانکی، اقدام به فیشینگ و تخلیه حساب قربانیان و واریز به کارت‌های اجاره‌ای که در اختیار داشتند، کرده و از این طریق اقدام به تهیه ارز می‌کردند.

سرهنگ موسوی می گوید: با آغاز تحقیقات تخصصی و بررسی‌های فنی و سایبری، ردپای مجرمان در فضای مجازی و حقیقی شناسایی و پس از هماهنگی‌های قضائی ۵ نفر از اعضای اصلی این باند در یکی از استان‌های همجوار دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند.

او گفت: ۳۲۸ کارت بانکی که متهمان اجاره کرده و اقدام به کلاهبرداری می کردند کشف و تاکنون ۸۰ مالباخته شناسایی شده است.

به گفته رئیس پلیس فتای استان زنجان کارشناسان ارزش اموال کلاهبرداری شده را ۳۹ میلیارد ریال اعلام کرده اند.

به گفته سرهنگ موسوی پیامک اصلی سامانه ثنا، فاقد لینک بوده و از سر شماره شخصی ارسال نمی‌ شود.

او می گوید: شهروندان توجه  داشته باشند که به هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نیست و سرشماره Adliran تنها مرجع معتبر پیگیری بوده و در صورت مشاهده اینگونه پیام‌ها فقط آن را حذف کرده و روی لینک های  ناشناس کلیک نکنند.

رئیس پلیس فتای استان زنجان از هموطنان خواست تا هرگونه محتوا و برنامه مشکوک را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس فتا به آدرس: www.Cyberpolice.ir بخش گزارشات مردمی با پلیس در میان بگذارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.