جوجه آوری و سرشماری ۲۸۳ فرد جوجه گونه حفاظت شده اردک مرمری در تالاب هورالعظیم

مامورین یگان هورالعظیم در بازدید‌های خود از تالاب، ۳۳ فرد اردک مرمری ماده را به همراه جوجه‌های تازه متولد شده به تعداد ۲۸۳ فرد مشاهده کردند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هویزه گفت: کارشناسان این واحد و مامورین یگان هورالعظیم در بازدید‌های خود از تالاب، ۳۳ فرد اردک مرمری ماده را به همراه جوجه‌های تازه متولد شده به تعداد ۲۸۳ فرد مشاهده کردند.

محمد ساکی می گوید: مشاهده این تعداد جوجه اردک مرمری به عنوان یک رکورد، نتیجه حضور مستمر و شبانه روزی و پایش‌های مستمر این واحد و یگان هورالعظیم می‌باشد که شرایط بسیار مناسب زیستی در این تالاب و مکانی امن برای این پرندگان ایجاد نموده است.

مسئول پاسگاه محیط بانی هورالعظیم گفت: با توجه به جوجه آوری گونه‌های نادر و شمار زیاد پرندگان مهاجر و بومی، نظارت و گشت‌های کنترلی محیط بانان در این تالاب شدت بیشتری دارد و ورود افراد متخلف به این تالاب با شدت بیشتری کنترل می‌شود.

علی سجاد جلالی می گوید: در میان پرندگان، گونه‌های نادر، حمایت شده و در معرض خطر انقراض مانند اردک مرمری، اردک بلوطی، خروس کولی سینه سیاه، باکلان مارگردن، باکلان کوچک اکراس آفریقایی و غول حواصیل مشاهده شده که این موضوع اهمیت زیستگاه هورالعظیم را از نظر زادآوری گونه‌های حائز اهمیت ملی و بین المللی بیش از پیش نشان می‌دهد.

اردک مرمری با نام علمی: Marmaronetta angustirostris جزو گونه‌های کمیاب و حمایت شده می‌باشد. این پرنده بسیار آرام و بی صدا بوده و به صورت جفتی زندگی می‌نماید. اردک مرمری در نیزار‌ها به لانه‌سازی پرداخته و در ارتفاع پایین پرواز می‌نماید. نر و ماده تقریباً هم شکلند. فقط ماده‌ها کوچکتر از نر‌ها هستند. از مشخصات ظاهری این اردک‌ها کاکل سر آن هاست که به رنگ قهوه‌ای روشن بوده و نوک آن‌ها نیز بلند و باریک و سیاه می‌باشد. تعداد ۱۲ تخم حاصل هر دوره تخم‌گذاری آن هاست و از گیاهان آبزی تغذیه می‌نمایند.

برچسب ها: محیط زیست ، حیاط وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.