زیر ساخت حمل و نقل هوایی در کشور فراهم نیست

دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده گفت: باید با جدیت تقویت زیر ساخت حمل و نقل و تاکسی هوایی در کشور را پیگیری کنیم.

امیر شیخ، دبیر نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در تولید خودروی پرنده در حال حرکت به ۳ محور عمودپروازی، استفاده از پیشران الکتریکی و خودران هستیم.

وی با اشاره به دسته بندی ابزارها و وسایل حمل و نقل هوایی تاکید کرد: نخست تاکسی‌های هوایی مدرن هستند که به صورت عمودپرواز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوم خودروهای پرنده هستند که علاوه بر امکان پرواز، امکان حرکت روی زمین را نیز دارا بوده و اغلب هواگردهای این دسته برای پرواز نیاز به باند دارند. سوم طرح‌های ترکیبی هستند که هم قابلیت حرکت روی زمین را دارا هستند و هم عمدتاً عمود پروازند و در واقع ترکیبی از دو دسته اول هستند.

دبیر نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: وسایل حمل و نقل هوایی کاربردهای متنوعی دارند از جمله تاکسی هوایی، باربری و لجستیک، گردشگری، نظامی، آتش نشانی و اورژانس هوایی. یکی از مهمترین مولفه‌های این وسایل حمل و نقل هوایی این است که ویژگی های مهم خودرو و هواپیما را به صورت توامان دارا بوده و با قیمت به صرفه ای تمامی این امکانات را برای کاربر فراهم می کنند.

شیخ به چالش‌های متعدد ساخت و تولید این وسایل حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: نخستین چالش، موضوع پذیرش مردمی از جمله اطمینان از ایمنی، عدم آلودگی صوتی، قیمت مناسب و راحتی کاربری است. دسته دوم چالش های امنیتی مربوط به گارد پروازی و وجود مناطق پرواز ممنوع است. سوم چالش‌های قانونی هستند که شامل گواهی صلاحیت پروازی، مدیریت ترافیک هوایی، مقررات حمل و نقل درون شهری و ... هستند.

دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده گفت: یکی دیگر از چالش‌ها، چالش های فنی بوده که الکتریکی سازی خودرو، هوش مصنوعی، پرواز عمودی و راحتی پرواز در شرایط مختلف را شامل می شود. بدیهی است که در حوزه ایمنی نیز باید ملاحظاتی از جمله ایجاد یک سیستم هشدار دهنده و چتر نجات مورد استفاده قرار گیرد. ملاحظات اقتصادی و ایجاد تقاضا در بازار نیز به قوت خود باقی است.

شیخ در ادامه گفت: حتما باید بحث تاکسی هوایی و حمل و نقل هوایی بین شهرهای نزدیک را با قوت پیگیری کنیم و در کشور جا بیندازیم؛ چرا که در کشور ما هنوز زیرساخت‌ها فراهم نیستند که البته تامین آن‌ها در سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است.

دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده با اشاره به این که تقریباً یک سال است که پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف بر روی این پروژه کار می کنند، گفت: مراکز مختلفی در این طرح با ما مشارکت دارند از جمله بنیاد ملی نخبگان، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صنایع هوایی و معاونت علمی ریاست جمهوری.

برچسب ها: تاکسی هوایی ، نخبگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار